Iranian Agriculture News Agency

فعال‌شدن تعاونی‌ها و تشکل‌ها رمز موفقیت کشاورزی در آینده است

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فعال‌شدن تشکل‌ها و تعاونی‌ها رمز موفقیت کشاورزی در آینده است، خاطرنشان کرد: اولویت دولت در گذشته بحث تولید بوده است ولی دولت از امروز باید برای ساختارسازی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها قدم بردارد و کمک‌هایی که در گذشته به واحدهای تولیدی شده به نظر بنده باید به تشکل‌ها داد تا تقویت شوند.

فعال‌شدن تعاونی‌ها و تشکل‌ها رمز موفقیت کشاورزی در آینده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، ذبیح الله غریب بیان کرد: تامین نهاده و یا عرضه محصول به بازارهای خارج استان برای کشاورز خیلی مقدور نیست، ولی تشکل می‌تواند با تکیه بر واحدهای تولیدی زیر مجموعه خودش نیازهای کشاورزان مانند کود، سموم و سم‌پاشی را تامین کند و بهره‌وری را نیز بالا ببرد.

وی با بیان اینکه یک تشکل می‌تواند بهترین خدمات را با کمترین قیمت به همه کشاورزان ارائه دهد، یادآور شد: همچنین این امکان برای تشکل‌ها و تعاونی‌ها وجود دارد که واحدهای مورد نیاز کشاورزان مانند سردخانه و یا واحدهای فرآوری را احداث کنند در حالی که برای یک کشاورز خرد چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های فوق‌العاده استان در بخش کشاورزی، بیان کرد: ابتدا باید کار ترویجی انجام شود تا بخشی از سرمایه‌ها به سمت تشکل‌ها آید و بدین صورت آنها قوی و توانمند شوند چرا که بنا به دلایل مختلف مانند نداشتن خروجی، نداشتن توانایی انجام امور و یا حتی سوء استفاده‌هایی که از این جایگاه و ظرفیت شده است اعتماد بین تشکل‌ها و کشاورزان خدشه‌دار شده و آنها رغبتی به تعاونی‌ها و تشکل‌ها ندارند.

غریب با بیان اینکه اعتمادسازی برای بهبود شرایط امری زمانبر است، ادامه داد: ما اگر بتوانیم کار ترویجی، فرهنگی و تبلیغاتی به همراه اعتمادسازی انجام دهیم می‌توان از ظرفیت تشکل‌ها و تعاونی‌ها به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه قوانین تعاون روستایی با وجود قدیمی بودن، خوب هستند، تاکید کرد: کار تعاونی و مشارکتی یک فرهنگ است و یک تشکل با کمک دولت تقویت نمی‌شود بلکه با عضویت کشاورزان تقویت می‌شود بنابراین عضو شدن کشاورزان در تعاونی‌ها و شرکت‌ها می‌تواند منابع مالی مورد نیاز تعاونی و تشکل را نیز تامین کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید