Iranian Agriculture News Agency

پایش 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با فناوری هوشمند استارتاپی/ افزایش 30 تا 60 درصد بهره وری تولید

این استارتاپ ایرانی در حال پایش آزمایشی ۱۰ هکتار باغ انگور کشور پرتغال هم است

بیش از 10 هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور تاکنون توسط سیستم هوشمند ماهواره ای ساخت یک استارتاپ دانش بنیان با هدف افزایش بهره وری پایش شده است.

پایش 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با فناوری هوشمند استارتاپی/ افزایش 30 تا 60 درصد بهره وری تولید

 

بیش از 10 هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور تاکنون توسط سیستم هوشمند ماهواره ای ساخت یک استارتاپ دانش بنیان با هدف افزایش بهره وری پایش شده است.

مدیرعامل یکی از استارتاپ‌های موفق در کشورمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره این فناوری اظهار کرد: سیستم هوشمند پایش ماهواره‌ای، یک فناوری سنجش از راه دور است که با کمک آن و تصاویر ماهواره‌ای می‌توان برخی چالش‌ها در کشور مانند وقوع سیلاب‌ها، آتش سوزی‌ها و آفات را پیش‌بینی و برطرف کرد.

یاسر عشورزاده با بیان این که این فناوری در گروه تحقیق توسعه استارتاپ "تیزنگر" تولید شده است، افزود: سیستم هوشمند پایش ماهواره‌ای، یک محصول دانش‌بنیان فضا پایه است که در کمیته ارزیابی دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری تایید شده است.

وی گفت: ما علاوه بر ارایه خدمات مدیریت بحران از طریق سامانه پایش، در قالب بخش کشاورزی دقیق و هوشمند خدماتی را در حوزه استراتژیک مانند پایش سطح زیر کشت محصولات انجام می‌دهیم.
 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۳_۱۳-۵۷-۱۸

عشورزاده ادامه داد: تعیین دقیق سطح زیر کشت جزو خدمات بالا دستی و استرتژیک است، زیرا بر اساس آن مدیریت، قیمت‌گذاری محصولات، صادرات، واردات و تعیین و ارایه تسهیلات دولتی انجام می گیرد.

وی با اشاره به این که سطح زیر کشت اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی بر اساس خود اظهاری کشاورزان و پرسشنامه‌ها است، گفت: با استفاده از سامانه پایش و تصاویر ماهواره ای، سطح زیر کشت اراضی کشاورزی و همچنین زمان برداشت محصول به طور دقیق تعیین می‌شود.

مدیرعامل استارتاپ "تیزنگر پایش" اذعان کرد: این استارتاپ علاوه بر حوزه‌های بالادستی، به مردم و کشاورزان، خدمات ارایه می‌دهد به طوری که با کمک سامانه پایش هوشمند می‌توان موقعیت زمین کشاورزان را روی نقشه مشخص کرد و کشاورزان نیز با گوشی همراه خود و با گیرنده GPS  می‌توانند به طور دقیق و هوشمند گزارش‌های ما را در مورد بهره‌وری و افزایش تولید محصول به صورت مستمر دریافت کنند.

وی در توضیح بیشتر گفت: ما از طریق این فناوری هوشمند به صورت مستمر زمین کشاورزی را پایش کرده و به کشاورز گزارش می‌دهیم که کدام قسمت زمین دارای رطوبت کمی است و نیاز به آبیاری دارد و یا چه قسمت‌هایی دچار آفت شده است.

عشورزاده افزود: با استفاده از این سامانه پایش اطلاعات دیگری در زمینه رشد گیاه، نیاز کودی و ریز مغذی‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که در مجموع منجر به افزایش کیفی و کمی محصولات و مصرف بهینه آب و کود می‌شود.
 

وی با بیان این که بیش  800 کشاورز تا کنون زیر پوشش سامانه هوشمند پایش کشاورزی قرار داشته و خدمات دریافت کرده اند، بیان داشت: با ارایه خدمات این سامانه، کشاورزان بین 30 تا 60 درصد افزایش تولید داشته‌اند.

عشورزاده گفت: پایش زمین‌های کشاورزی بر اساس درخواست بهره برداران از چند روز تا چند هفته و سال انجام می‌شود و ما در ابتدا برای جلب اعتماد کشاورزان، پایش را در چند روز یا هفته نخست به صورت رایگان انجام می‌دهیم و سپس در صورت موافقت آنها، قراردادهای یکساله یا چند ساله منعقد می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد که بیشتر این پایش‌ها در باغات پسته و همچنین در اراضی سبزی و صیفی و ذرت به ویژه در جنوب تهران صورت گرفته است.

مدیرعامل این استارتاپ درباره هزینه خدمات سامانه هوشمند پایش زمین‌های کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای تصریح کرد: هزینه این خدمات بر اساس درصدی از افزایش تولید کشاورزان دریافت می‌شود، ضمن آن که مواردی بوده که ما به عنوان هزینه خدمات به جای پول از کشاورزان محصول تحویل گرفته و آن را به فروش رسانده ایم.
 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۳_۱۳-۵۷-۳۹

وی ادامه داد: تا کنون بیش از 20 کشاورز به عنوان هزینه خدمات، محصول به ما تحویل داده اند، هر چند ترجیح ما این است که برای تامین درآمدهای خود، پرداخت‌ها به ریال انجام شود.

عشورزاده از از ورود این استارتاپ به پروژه های کشاورزی در کشور پرتغال خبر داد و اظهار کرد: ما در کشور پرتغال نزدیک به 10 هکتار باغ انگور را برای جلب اعتماد به طور آزمایشی با استفاده از سامانه هوشمند سنجش از دور، پایش کرده‌ایم و امیدواریم به زودی با این کشور وارد مذاکره و انعقاد قرارداد شویم.

 وی گفت: تیزنگر نخستین استارتاپ در ایران است که به سازمان‌های دولتی خدمات ارایه می‌دهد در این راستا در سال 98 و فروردین 99 توانستیم با کمک این فناوری و از طریق تصاویر ماهواره ای، پهنه‌بندی سیلاب را شناسایی و گزارش آن را در اختیار نهادهایی همچون هلال‌احمر و استانداری‌ها قرار دهیم.

مدیر عامل این استارتاپ اذعان کرد: وقوع سیلاب‌ها از 7 روز قبل از بروز از طریق تصاویر ماهواره‌ای قابل پیش‌بینی است.

وی در مورد ارزیابی آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: در ابتدای سال 99 نقشه‌ای را تولید کردیم و بر اساس آن احتمال آتش‌سوزی در برخی مناطق جنگلی و اراضی را پیش‌بینی کردیم و این نقشه در اختیار سازمان فضایی، محیط زیست و استانداری‌ها قرار گرفت.

عشورزاده افزود: نقشه‌ها برای ارزیابی سیلاب و آتش‌سوزی در این استارتاپ به روز و ارزیابی می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید