Iranian Agriculture News Agency

نوروزی عنوان کرد:

افزایش 30 درصدی تولید گندم با اجرای طرح ملی گندم‌‌بنیان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به اجرای 4 ساله طرح ملی گندم بنیان در استان گفت: هدف از اجرای این پروژه دستیابی به افزایش 30 درصدی تولید گندم است.

افزایش 30 درصدی تولید گندم با اجرای طرح ملی گندم‌‌بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه طرح ملی گندم بنیان که با حضور مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های مجری این طرح برگزار شد اظهار کرد: طرح ملی گندم بنیان یکی از طرح‌های مهمی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی و در بخش تحقیقی، ترویجی در سه استان گلستان، فارس و خوزستان در بازه زمانی 4 ساله اجرا می‌شود.

وی با بیان این مطلب که گندم یکی از محصولات راهبردی و مهم برای کشور محسوب می‌شود افزود: از اهداف اجرای این طرح در استان می‌توان به دستیابی به افزایش 30 درصدی تولید گندم، توسعه ارقام جدید،افزایش عملکرد از طریق بهبود تغذیه گیاهی، مدیریت صحیح آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در مدت زمان 4 سال اشاره کرد.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: طرح ملی گندم بنیان با برش ابلاغی 18 هزار و 455 هکتار در 12 شهرستان استان خوزستان به اجرا درآمد.

وی گفت: این طرح در سال زراعی 98-99 در سطحی  بیش از 14 هزار هکتار اجرا و در سال زراعی 99- 1400  نیز در سطحی بیش از 64 هزار هکتار عملیاتی خواهد شد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که اجرای این طرح نیازمند تامین و جذب امکانات، زیرساخت‌ها و ادوات خاصی است که باید در دستور کار قرار گیرد گفت: برای اجرای دقیق این پروژه و دستیابی به اهداف آن نیازمند همراهی، همگرایی و انسجام بخش‌های تحقیق، ترویج و اجرا هستیم.

وی همچنین گفت: اجرای این طرح دارای محورهای مختلفی است که از جمله آن می‌توان به کنترل میزان مصرف بذر و رسیدن به تراکم مطلوب در مزرعه، روش‌های مناسب کشت با توجه به شرایط خاک، شبکه مراقبت آفات و بیماری‌ها، تغذیه متعادل مزرعه و مهمتر از همه آموزش و انتقال یافته‌ها، اطلاعات و تجربیات به بهره‌برداران اشاره کرد.

نوروزی ضمن اشاره به جذب ادوات و کارنده‌ها برای اجرای هر چه مطلوبتر این طرح عنوان کرد: در این خصوص نیز مکاتباتی برای جذب کارنده‌ها از جمله ادوات دنباله‌بند با اولویت طرح ملی گندم بنیان انجام شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خاتمه بیان کرد: همه ما باید برای دستیابی به سطح مصوب، خوداتکایی در تولید گندم و تحقق شعار جهش تولید تلاش کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید