Iranian Agriculture News Agency

ابتلای ۲۷ درصد از نیروهای دامپزشکی خراسان‌شمالی به بیماری‌های مشترک انسان و دام

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: متاسفانه دامپزشکی هیچ سهمی از بودجه سلامت ندارد این در حالی است که یکی از متولیان تامین سلامت در جامعه، دامپزشکی است.

ابتلای ۲۷ درصد از نیروهای دامپزشکی خراسان‌شمالی به بیماری‌های مشترک انسان و دام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سید محمد مهدی احمدی گفت: فعالیت نیروهای دامپزشکی در نقاط مختلف سبب شده تا مراجعات مردم به بیمارستان ها کاهش یابد.

وی افزود: دامپزشکی فقط از بخش کشاورزی اعتبارات خود را دریافت می کند و از لحاظ بودجه ای دست دامپزشکی بسته است.

احمدی با بیان اینکه گستردگی کار دامپزشکی بسیار زیاد است، ادامه داد: چرخه نظارت دامپزشکی از مزرعه تا سر چنگال است، و از سوی دیگر حوزه دامپزشکی بر اماکن دامی، خودروهای حمل، کشتارگاه ها و ... نیز به منظور حفظ سلامتی جمعیت دامی و انسانی نظارت های لازم را انجام می دهد.

وی اظهارکرد: در حال حاضر دامپزشکی خراسان شمالی با ۱۶۰ نفر نیرو تمام توان خود را در بدترین شرایط کاری برای سلامتی جامعه به کار گرفته است و همین امر موجب شده تا ۲۷ درصد پرسنل به بیماری های مشترک انسان و دام مبتلا شوند.

این مقام مسئول توضیح داد: به عنوان مثال بیماری تب برفکی ۳۲ سویه است که برای پنج سویه آن واکسن تولید شده و ماهیت بیماری نیز مدام در حال تغییر است با این وجود دامپزشک برای پیش گیری از بروز آن در حال تلاش است اما از دامداران نیز این انتظار می رود که تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گفته وی حدود ۸۳۰ بیماری مشترک انسان و دام شناسایی شده اند که مبارزه آن با دامپزشکی است بنابراین باید حوزه دامپزشکی بیشتر دیده و به آن توجه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید