Iranian Agriculture News Agency

۵۶ هزار هکتار اراضی کردستان به آبیاری تحت فشار مجهز شد

رییس جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان آبی است که از این میزان ۵۶ هزار و ۶۵۰ هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

۵۶ هزار هکتار اراضی کردستان به آبیاری تحت فشار مجهز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری، سطح اراضی زیر کشت کردستان را یک میلیون و ۲۴۷ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار کرد: در استان ۴۹ هزار هکتار اراضی آبی زیر کشت سیستم آبیاری بارانی، حدود سه هزار هکتار سیستم آبیاری کم فشار و پنج هزار هکتار به سیستم آبیاری قطره ای مجهز است.

وی افزود: نسبت کشت آبی به کل اراضی در کردستان ۱۱ و هشت دهم درصد و در کشور ۴۰ درصد است لذا باید با استفاده از طرح های پیشران و مطالبات گذشته با آبی کردن ۱۰۱ هزار هکتار از اراضی این نسبت را افزایش دهیم.

سپری با بیان اینکه پروژه آبیاری تحت فشار اراضی در شهرستان بانه یکی از طرح‌های مهم استانی در حوزه کشاورزی است، ادامه داد: در شهرستان بانه ۷۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است که بیشتر به صورت قطره ای است و ۲۸ درصد سطح زیر کشت نیز به صورت آبیاری بارانی است.

وی اعتبار پروژه آبیاری تحت فشار بانه را ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و یادآور شد: پروژه آبیاری تحت فشار به صورت تعاونی اجرا می شود و ۱۲۵ نفر بهره بردار دارد که ۲۳۶ هکتار از اراضی شهرستان با این سیستم آبیاری می‌شود که اعتبار آن از محل سیستم های نوین تامین و هزینه می شود و ۸۵ درصد آن نیز به صورت بلاعوض به بهره بردار پرداخت و مابقی به صورت خودیاری از سوی بهره برداران تامین می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: برای تکمیل این پروژه حداقل ۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است البته تاکنون ۱۱۰ هکتار از این پروژه انجام شده که کشاورزان به صورت سنتی با استفاده از سیستم موتور پمپ آب مورد نیاز اراضی را پمپاژ می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید