Iranian Agriculture News Agency

عمده محصولات کشاورزی و دامی خراسان شمالی پاک و سالم است

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بخش زیادی از محصولات کشاورزی استان بویژه تولیدات دامی و گیاهی، پاک و سالم است که این امر می‌تواند به عنوان برند به بازارهای داخلی و خارجی، معرفی شود.

عمده محصولات کشاورزی و دامی خراسان شمالی پاک و سالم است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی اظهار کرد: شرکت‌های فعال در حوزه عرضه محصولات کشاورزی می‌توانند با بسته‌بندی مناسب این محصولات را تبدیل به برند کرده و در بازار های هدف به فروش برسانند.

وی بر تجاری سازی محصولات پاک و سالم استان تاکید کرد و افزود: حتی باغ یکی از کشاورزان این استان در بام و صفی آباد به‌عنوان پاک و سالم در سطح کشور نیز انتخاب شد، این بهره بردار که از دانش آموخته های دانشگاهی است در خصوص فرآوری محصولات باغ خود نیز اختراعی داشته است.

یوسفی اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقلیم و جغرافیای استان، تولید محصولات دامی و گیاهی به صورت پاک و سالم است و این ظرفیت باید مورد توجه عرضه کننده های فرآورده های دامی و کشاورزی قرار گیرد. 

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میانگین کشوری در مصرف سموم شیمیایی در هر هکتار ۶۰۰گرم  است این در حالی است که در این استان در هر هکتار ۲۴۵ گرم انواع سموم استفاده می شود.

وی اظهار کرد: استفاده پایین از سموم باعث شده است که محصولات تولیدی این استان در بخش زراعی و باغی نسبت به محصولات کشور پاک تر باشد.

وی این امر را یک فرصت دانست و گفت: باید در این زمنیه تشکل ها و انجمن هایی ایجاد شوند تا این تولیدات پاک و سالم را به بازار عرضه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح کشت گلخانه‌ای این استان در سال ۹۲، ابتدای کار دولت تدبیر و امید ۱۰ هکتار بود که اینک با افزایش هفت برابری به ۷۰ هکتار افزایش یافته است.

یوسفی اظهار کرد: توسعه کشت های گلخانه ای یکی از مهم‌ترین سیاست های افزایش بهره وری و مدیریت راهبردی آب است به طوری که می توان با مقدار کمی از نهاده های تولید آب به چندین برابر افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی دست یافت.

وی افزود: در استان چهار شهرک گلخانه ای در شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین و شیروان در دست اجرا است که شامل شهرک گلخانه ای امام رضا(ع) با سطح ۱۱۵ هکتار،  شهرک گلخانه ای ساریگل با سطح ۵۰ هکتار، شهرک گلخانه ای دوین با سطح ۱۰۰ هکتار و شهرک گلخانه ای بیگان با مساحت ۵۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه بالاترین نرخ اشتغال درا ستان مربوط به بخش کشاورزی با ۳۷ درصد است افزود: همچنین ۴۶ درصد از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، اولویت استان در بخش اقتصادی حوزه کشاورزی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برای افزایش هر یک درصد راندمان آبیاری باید تعداد زیادی پروژه با اعتبارات میلیاردی هیزنه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید