Iranian Agriculture News Agency

سیستان و بلوچستان توانایی تأمین موز کشور را دارد

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا، توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله موز، انبه، پاپایا، گواوا، آناناس، تمرهندی، خرما، نارگیل، مرکبات و غیره دارد.

سیستان و بلوچستان توانایی تأمین موز کشور را دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سیستان‌وبلوچستان، این استان شرایط مناسبی برای فعالیت‌های زراعی و باغی در تمام فصول سال دارد و سالیانه بیش از 3میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید و روانه بازارهای مصرف داخل و خارج از کشور می‌شود.

معاون بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان جنوب استان را به‌عنوان یکی از نقاط مستعد در بخش محصولات خارج از فصل و میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری یاد کرد و گفت: بیشتر مردم این منطقه و بخش‌های همجوار در زمین‌های حاصلخیز خود به امر کشاورزی اشتغال دارند و دارای باغات وسیع انواع محصولات زراعی و باغی هستند.

امان ا...طوقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در استان سیستان وبلوچستان با اشاره به برداشت یکصدهزارتن موز در سال زراعی جاری از سطح 5هزار هکتار باغات موز جنوب استان اظهار کرد: در صورت تامین آب مورد نیاز بخش‌ کشاورزی، این استان توانایی افزایش باغات موز استان به بیش از 15 هزار هکتار است و از این طریق نیاز موز کشور تامین می‌شود.

7788

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از موز کشور از سیستان و بلوچستان صادر می‌شود، گفت: شهرستان‌های چابهار، کنارک و سربازب یشترین سطح زیرکشت موزاین استان را به‌خود اختصاص دادند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: برداشت محصول موز در طول سال در استان صورت می‌گیرد و از ابتدای سال تاکنون 50 هزارتن موز برداشت و روانه بازارهای مصرف شده است.

طوقی گفت: این استان با دارابودن 420 هزار هکتار اراضی قابل کشت و شرایط مناسب آب‌وهوایی توانایی تامین محصولات زراعی و باغی در شرایط فصل و غیرفصل را دارد به‌طوری‌که در حال حاضر سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات زراعی و 530هزار تن انواع مرکبات تولید و روانه بازارهای مصرف داخل و خارج از کشور می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید