Iranian Agriculture News Agency

در جلسه اراضی شیب‌دار مطرح شد:

بهینه‌سازی مصرف آب با توسعه اراضی شیبدار به روش دیم

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که میزان مصرف آب در کشت محصولات کشاورزی از مسائل مهم بوده و باید مورد توجه قرا گیرد گفت: در تولید محصولات کشاورزی باید تلاش کنیم بیشتر از روش‌های دیم و کشت محصولاتی کم مصرف آب کمتری دارند استفاده شود.

بهینه‌سازی مصرف آب با توسعه اراضی شیبدار به روش دیم

به گزارش خبرگزاری ایانا در خوزستان، حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه اراضی شیبدار استان با بیان اینکه استان خوزستان دارای چند اقلیم متنوع با قابلیت‌های وسیع باغبانی است گفت: توسعه باغات شیبدار جهت جلوگیری از فرسایش آب و خاک، پیشگیری از سیل‌های ویرانگر، جلوگیری از تخریب، تبدیل و تغییر کاربری نامناسب اراضی زراعی و ملی و ایجاد کمربند سبز حفاظتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: توسعه فعالیت‌های آبخیزداری، کاهش فشار بر عرصه‌های منابع طبیعی، ایجاد باغات مثمرثمر و توسعه گیاهان دارویی، افزایش درآمد و امنیت اجتماعی نیز از تاثیرات مثبت اراضی شیبدار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که  در سال ۹۷، حدود ۶۰ هکتار از اراضی شیبدار در استان به کشت محصولاتی از جمله بادام، مرکبات، انجیر دیم، انار، انگور، گیاه دارویی و سایر گیاهان اختصاص داده شد اظهار کرد: برنامه توسعه باغات در اراضی شیبدار برای این محصولات ۱۵۰ هکتار است.

حسنی نسب تامین اعتبار توسعه باغات دیم و آبی در اراضی شیبدار از محل اعتبارات استانی، تامین اعتبار یارانه تامین نهال جهت توسعه باغات در اراضی شیبدار، تامین اعتبار اصلاح و نوسازی باغات از محل اعتبارات استانی، تامین اعتبار اصلاح ارقام ناسازگار زیتون از طریق اعتبار ملی را از مهمترین اقدامات انجام شده جهت توسعه اراضی شیبدار عنوان کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: آبیاری تکمیلی جهت توسعه باغات دیم به خصوص در تابستان به دلیل خشکسالی و کمبود آب یکی از نیازهای این بخش می‌باشد همچنین تخصیص اعتبارات یارانه نهال به نسبت هزینه بالای احداث باغ ناچیز است.

حسنی‌نسب عدم امکان برداشت آب از دریاچه‌های پشت سد و اشتغال اغلب ساکنین منطقه به حرفه دامپروری و عدم حضور آنان در مقاطعی از سال را از دیگر مشکلات توسعه اراضی شیبدار دانست.

وی در ادامه پیشنهاد داد: فرآیند واگذاری به متقاضیان سرعت بیشتری یابد همچنین کشت قراردادی گیاهان زودبازده اجرایی شده و اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تامین و گونه‌ها و ارقام مناسب و سازگار تعیین شود.

در ادامه این جلسه سرپرست بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه باغات در اراضی شیبدار تأکید فراوان دارد و باید سعی شود نه تنها سطح مصوب بلکه با توجه به پتانسیل استان توسعه باغات در اراضی شیبدار توسعه یابد.

تورج نوروزی با بیان این مطلب که میزان مصرف آب در کشت محصولات کشاورزی از مسائل مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد گفت: در تولید محصولات کشاورزی باید تلاش کنیم بیشتر از روش‌های دیم و کشت محصولاتی کم مصرف آب کمتری دارند استفاده شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید