Iranian Agriculture News Agency

شیوع کرونا موجب کاهش صادرات گوجه فرنگی از اصفهان شد

شیوع کرونا و کاهش صادرات گوجه فرنگی نظام عرضه و تقاضا را بر هم زد و موجب اعتراض کشاورزان اصفهانی شد.

شیوع کرونا موجب کاهش صادرات گوجه فرنگی از اصفهان شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، اصغر رستمی  با اشاره به ثمررسیدن همزمان محصول گوجه فرنگی در استان اصفهان و استان‌های هم اقلیم اظهار کرد: امسال سطح زیر کشت ابلاغی محصول گوجه فرنگی که بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ هکتار است رعایت شد؛ اما شرایط آب و هوایی موجب به ثمر رسیدن زودهنگام و همزمان محصول گوجه فرنگی به ویژه در مناطق مرکزی استان اصفهان شد و همین موضوع نظام عرضه و تقاضا بازار گوجه فرنگی را برهم زد.

وی افزود: در سایر نقاط استان اصفهان و استان‌های همجوار و هم اقلیم هم با برداشت محصول گوجه فرنگی عرضه این محصول بر تقاضا فزونی گرفته است و با کاهش قیمت گوجه فرنگی در بازار مواجه شدیم که اعتراض کشاورزان را به همراه داشت.

خرید حمایتی گوجه فرنگی بهاره

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی بهاره اقدام کرده بود، تصریح کرد: این خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی بهاره تا آخر تیرماه ادامه داشت و دستورالعملی برای خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی تابستانه نبود.

وی اضافه کرد: با کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی مقرر شد دو شرکت فراوری کننده در استان اصفهان وارد میدان شوند و بخشی از تولیدات محصول گوجه فرنگی را خریداری کنند و به محصول رب گوجه فرنگی تبدیل کرده تا بازار گوجه فرنگی به تعادلی دست یابد.

رستمی با اشاره به اینکه قیمت خریداری شده از کشاورز به ازای هر کیلوگرم محصول گوجه فرنگی ۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که مورد اعتراض تولیدکنندگان واقع شد، گفت: اعتراض کشاورزان مبنی بر این است که در بعضی از استان‌ها محصول گوجه فرنگی با قیمت هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود؛ با پی گیری های انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و استانداری مقرر شد سازمان تعاون روستایی استان اصفهان در شش مرکز به ویژه در شهرستان اصفهان اقدام به خرید محصول گوجه فرنگی از کشاورز به صورت خرید حمایتی با قیمت مصوب انجام دهد.

سبدهای انتقال گوجه فرنگی توسط کارخانه‌های فراوری کننده

وی اضافه کرد: قرار شد کارخانه جات فراروی کننده سبدهای انتقال محصول گوجه فرنگی که در کاهش هزینه تولید سهم بسزایی دارد به صورت امانی این سبدها را در اختیار بهره بردار قرار دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اعلام کرد: با رایزنی‌های انجام شده درصدد آن هستیم مابه التفاوت مدنظر کشاورزان را از نرخ تعیین شده خرید حمایتی به نرخ منظور شده کشاورزان محقق کنیم که مشروط به تأمین اعتبارات دولتی خواهد بود.

کاهش صادرات محصول گوجه فرنگی نظام عرضه و تقاضا را بر هم زد

وی افزود: یکی از مسائلی که امسال نظام عرضه و تقاضا را در محصول گوجه فرنگی برهم زد شیوع ویروس کرونا و کاهش صادرات این محصول بود و با انباشت مازاد محصول گوجه فرنگی در استان اصفهان مواجه شدیم.

رستمی با تاکید بر فرایند تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی گفت: کشاورزان با برنامه ریزی دقیق و اصولی، پرهیز از کشت تک محصولی، رعایت سطح کشت متناسب با منابع آبی در دسترس می‌توانند در ایجاد بازار مطمئن محصولات کشاورزی سهم بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید