Iranian Agriculture News Agency

رشد 3 برابری زراعت چوب در سال جهش تولید

ایران به دنبال زراعت چوب در قالب کشاورزی فراسرزمینی/ اعلام میزان تسهیلات برای زراعت هر هکتار چوب

توسعه سالانه ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۸

توسعه 30 هزار هکتار زراعت چوب با رشد 3 برابری نسبت به سال های قبل در سال جهش تولید در کشور هدفگذاری شده است.

ایران به دنبال زراعت چوب در قالب کشاورزی فراسرزمینی/ اعلام میزان تسهیلات برای زراعت هر هکتار چوب

 

 

توسعه 30 هزار هکتار زراعت چوب با رشد 3 برابری نسبت به سال‌های قبل در سال "جهش تولید" در کشور هدفگذاری شده است.

مجری طرح توسعه زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) ضمن اعلام این خبر پیش‌بینی کرد از این سطح 7 میلیون و 500 هزار متر مکعب چوب پس از یک دوره 8 ساله رشد درختان برداشت شود.

جواد میر عرب رضی با بیان این که توسعه سالانه 30 هزار هکتار زراعت چوب از سال 99 تا سال  1408 در دستور کار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است، گفت: انتظار می‌رود 12 میلیون متر مکعب چوب از این سطوح توسعه یافته استحصال شود.

وی بر کاشت نهال صنوبر و اکالیپتوس در این اراضی تاکید و اظهار کرد: بخشی از افزایش زراعت چوب در مناطق جنوبی تهران در شهر ری انجام می‌گیرد.

میر عرب رضی، استفاده از آب‌های نامتعارف و فاضلاب در حوزه زراعت چوب را از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نام برد و اظهار کرد: در حال حاضر 40 هکتار زراعت چوب در منطقه شهر ری تهران صورت گرفته است.

میر عرب رضی با اشاره به این که در حال حاضر سطح زیر کشت چوب در کشور 78 هزار هکتار است، گفت: استان‌های پر آب مانند گیلان،مازندران، زنجان و اردبیل از استان‌های هدف برای زراعت چوب هستند.

وی ادامه داد: در استان‌های پر آب مانند گیلان به دلیل آن که دوره رشد درختان خوب است، زارعان پس از 5 سال چوب درختان را برداشت می‌کنند، اما ما در طرح ملی زراعت چوب برای آن که تمام صنایع مرتبط را پوشش دهیم  8 سال دوره رشد را برای برداشت چوب تعیین کرده ایم.

مجری طرح توسعه زراعت چوب در عین حال از پرداخت 15 میلیون تومان تسهیلات برای زراعت هر هکتار چوب در سال جاری به منظور تشویق زارعان خبر داد و گفت: 13 میلیون تومان از این تسهیلات به صورت بلند مدت و با کارمزد 9 در صد در اختیار زارعان قرار می‌گیرد.

وی کشت تلفیقی در کنار زراعت چوب را از توصیه‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان و اذعان کرد: زارعان با توجه به طولانی بودن دوره رشد درختان می‌توانند کشت تلفیقی مانند کشت گیاهان دارویی، گیاهان زینتی، محصولات جالیزی و پرورش دام سبک و طیور انجام دهند.

میر عرب رضی میزان تولید چوب در داخل کشور از محل زراعت و باغات را سالانه 5.5 تا 6 میلیون متر مکعب  عنوان کرد و گفت: نزدیک به یک میلیون متر مکعب چوب نیز به ارزش 80 میلیون دلار در سال برای مصارف صنایع وارد کشور می‌شود که عمده این واردات از روسیه و ترکیه است.

وی  در پاسخ به پرسشی در مورد کشاورزی فراسرزمینی زراعت چوب نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال زراعت چوب در قالب کشاورزی فراسرزمینی است و در حال حاضر با کشور قزاقستان در این زمینه صحبت‌های اولیه انجام شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید