Iranian Agriculture News Agency

توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عملکرد توسعه باغات در اراضی شیبدار این استان را طی پنج سال اخیر 5334 هکتار بیان کرد.

توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار در پنج سال اخیر به تفکیک در سال 1394درسطح 330 هکتار، سال 1395 درسطح 678 هکتار، سال 1396در سطح 531 هکتار، سال 1397در سطح 1295هکتار و در سال 1398 در سطح 2500 هکتار اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی نحوه صحیح کشت و ایجاد سامانه های آبگیر برای کارشناسان و بهره‌برداران از جمله اقدامات انجام شده سازمان در راستای اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار است افزود: بسیاری از گونه ها نظیر بادام، انجیر، انگور، زیتون، زرشک و گل محمدی در این اراضی قابل کشت است.

شریکیان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، کنترل پیشگیری از فرسایش خاک و سیل های ویرانگر، حفظ منابع آب وخاک و ذخایر ژنتیکی استان، ذخیره سازی نزولات آسمانی، پیشگیری ومقابله با پدیده گردوغبار و اثرات زیان بار آن، ارتقاءبهره وری از منابع، افزایش درآمد اشتغالزایی، کاهش پدیده مهاجرت، جلب مشارکت مردمی در سازندگی وپایداری منابع، برقراری امنیت عذایی، فراهم آوری شرایط اگرو اکو توریستی از جمله مهم ترین علل وضرورت توجه به توسعه باغات در اراضی مستعد شیبدار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بر اساس مطالعات موجود توسعه باغات در اراضی شیبدار مزیت نسبی استان است و در این راستا توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار به عنوان یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی مطرح است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید