Iranian Agriculture News Agency

2357 هکتار از اراضی ملی استان سمنان کپه کاری و بذرپاشی شد

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به این‌که عرصه مراتع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی به شمار می‌رود که تأمین معیشت جمعیت قابل‌توجهی از کشاورزان و دامداران به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آن وابسته است گفت: طی سال گذشته 2 هزار و 357 هکتار از اراضی ملی استان سمنان کپه کاری و بذرپاشی شد.

2357 هکتار از اراضی ملی استان سمنان کپه کاری و بذرپاشی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید ابوالفضل ولیئی با اشاره به این‌که کپه کاری با گونه‌های بومی و انتخاب گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط محیطی منطقه موفقیت کامل پروژه را به دنبال خواهد داشت اظهار کرد: برای افزایش ‌پوشش گیاهی در مراتع 2 هزار و 357 هکتار در طی سال گذشته در سطح استان کپه کاری و بذرپاشی شد.

وی گفت: از سویی دیگر کشت گونه‌های بومی که قادر به رقابت با دیگر گیاهان هستند ویژگی‌هایی همچون خوش‌خوراکی زیاد، قدرت ترمیم، رشد مجدد و حفاظت خاک در مقابل فرسایش را دارند.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه کپه کاری و بذرپاشی یکی از روش‌های احیاء، تقویت پوشش گیاهی و مدیریت در مراتع است، افزود: مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در درازمدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می‌شود.

ولیئی افزود: در این پروژه با کندن چاله‌های کوچک با تراکم سطحی مناسب و کاشت بذور گیاهان مرتعی در آن و پوشاندن آن‌ها با خاک و پاشیدن بذور مرتعی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه نیروی کار از جوامع محلی تأمین و بالتبع دارای مشارکت مردمی بالایی است، کپه کاری و بذرپاشی باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، کاهش فرسایش، افزایش ذخیره آبی خاک و تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه می‌شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: در راستای اجرای طرح حفاظت و قرق در سطح مراتع استان 2 هزار و 357 هکتار از همین اراضی تحت حفاظت و قرق گرفت.

ولیئی ادامه داد: در سال گذشته 66 دستگاه آبشخور فلزی به‌منظور تأمین شرایط بهداشتی آب شرب دام برای استفاده در مراتع، تهیه و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید