Iranian Agriculture News Agency

آذربایجان شرقی در تولید میوه جایگاه پنجم کشور را دارد

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغ درختان مثمر دارد که معادل ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور است، گفت: استان از نظر سطح زیر کشت باغ های میوه رتبه ششم و از لحاظ تولید محصول رتبه پنجم کشور را در اختیار داریم.

آذربایجان شرقی در تولید میوه جایگاه پنجم کشور را دارد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس آخرین آمار، محصولات عمده استان شامل سیب با سطح باروری ۳۲ هزار و ۱۲۹ هکتار،  انگور با سطح باروری ۱۷ هزار و ۵۲ هکتار،  زردآلو با سطح باروری ۱۱ هزار و ۱۱۸ هکتار،  بادام با سطح باروری ۹ هزار و ۲۶۱ هکتار و گردو با سطح باروری هشت هزار و ۹۰۴ هکتار است. 

وی افزود: آذربایجان شرقی در تولید زردآلو رتبه اول،  سیب، بادام، گوجه، آلو، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد رتبه دوم و تولید انگور و گلابی رتبه سوم را دارد. 

فتحی همچنین اضافه کرد: آذربایجان شرقی در تولید گردو، گیلاس، فندق و گل محمدی نیز رتبه پنجم کشور را دارد.

وی در خصوص وضع باغ‌های  گوجه و آلو در آذربایجان شرقی گفت: سطح زیر کشت باغ‌های گوجه و آلو سه هزار و ۹۴ هکتار  بوده و با تولید بیش از ۲۵هزار و ۶۸۹ تن رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد گوجه و آلو معادل ۱۸ هزار تن به صورت  خشکباری در صنایع غذائی استان  فرآوری و برای مصرف به استان های همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود و حدود ۳۰ درصد معادل هفت هزار و ۷۰۰ تن به صورت تازه خوری در داخل  استان و استان های همجوار مصرف می شود. 

فتحی گفت: شهرستان مراغه از مجموع بیش از هزار و ۴۷۲ هکتار از باغات گوجه و آلو، حدود ۴۷درصد سطح زیر کشت را در اختیار دارد و شهرستان مرند و تبریز در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: متوسط تولید گوجه  و آلو هشت تن در هکتار می باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید