Iranian Agriculture News Agency

برای اولین بار در جنوب کشور؛

آغاز صید ماهیان گرمابی درون قفس در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اینکه جهش در تولید جز با همت و خواستن محقق نمی شود، گفت: طرح پرورش ماهیان گرمابی در قفس در استخر دو منظوره به همت بهره بردار نمونه استانی در این شهرستان به بار نشسته و برای اولین بار عملیات صیادی از آن آغاز شده است.

آغاز صید ماهیان گرمابی درون قفس در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با اشاره به اینکه طرح مذکور در استخر ذخیره آب کشاورزی خیر الله محمدی در بخش افزر این شهرستان از دی ماه سال گذشته به‌صورت آزمایشی اجرا شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از 15 تن ماهی از قفس‌های شناور در این استخر صید و روانه بازار شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در این طرح با ساخت چهار سکوی شناور 144 متر مربعی و نصب تور های مخصوص آن به عمق چهار متر قفس‌های مورد نیاز فراهم و سه هزار قطعه بچه ماهی گرمابی درون هر کدام از  آنها رها سازی شده است.

همتی با بیان اینکه  این شیوه از پرورش علاوه بر رفع مشکلات صید ماهی در استخر های دو منظوره و عمیق، با استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون آبزی پروری موجب افزایش بهره وری تولید در واحد سطح، ارتقاء مدیریت پرورش ماهی و افزایش ظرفیت حیاتی تولید در استخر شده است به نحوی که شاهد افزایش تولید تا ده برابر هستیم.

به گفته وی؛ پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های آبزی پروری است که در سازمان شیلات ایران در اولویت توسعه آبزی پروری در منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی قرار دارد از این رو با توجه به این موضوع پرورش ماهی درون قفس در استخر ذخیره آب کشاورزی در دستور کار تحقیق و ترویج مدیریت شیلات استان فارس و  مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین قرار گرفته است.

او می گوید: به دنبال خشکسالی های  گذشته احداث استخر هایی با مساحت بیش از یک هکتار و عمق بیش از ده متر در شهرستان قیروکارزین رونق داشته است از این رو با توجه به حجم آب این استخر ها پرورش انبوه ماهی در آن میسر بوده اما با مشکل مهم و اساسی در صید از این استخر ها مواجه بوده ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: توسعه پرورش ماهی در قفس راهکاری مناسب برای کاهش مشکلات پرورش ماهی در استخر های ذخیره آب کشاورزی است و می تواند جهش در تولید ماهی و مواد پروتئینی را رقم بزند.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید