Iranian Agriculture News Agency

مصطفی قلی پور

ظرفیت سردخانه‌های خرما در استان بوشهر ۳.۵ برابر شد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر اعلام کرد: ظرفیت واحدهای سردخانه‌ای نگهداری خرما در این استان از سال ۹۳ تا کنون ۳.۵ برابر شده ‌است.

ظرفیت سردخانه‌های خرما در استان بوشهر ۳.۵ برابر شد

مصطفی قلی پور روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر گفت: افزایش ظرفیت سردخانه‌ها علاوه بر کاهش چشمگیر ضایعات خرما، نقش موثری در تامین نیاز بازار در طول سال، پشتیبانی صنایع فرآوری  این محصول و کمک به اقتصاد کشاورزان و باغداران دارد.

وی افزود: استان بوشهر در زمان حاضر ۶۴ واحد سردخانه با ظرفیت ۵۳ هزار تن خرما دارد در حالی که این میزان تا سال ۹۳ تنها ۱۵ هزار تن بود و این افزایش سبب می‌شود تا خرما در زمان نیاز در اختیار بازار و صنایع تبدیلی قرار گیرد و کیفیت آن حفظ شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: همچنین اکنون ۷۸ واحد صنایع تبدیلی خرما  با ظرفیت ۸۵ هزار تن شامل بسته‌بندی و فرآوری در این استان وجود دارد که بیش که برای ۲ هزار و ۷۴۱ نفر اشتغال‌ ایجاد کرده‌است.

قلی پور ادامه داد: غالب این صنایع تبدیلی در دشتستان و تنگستان به عنوان نقاط خرماخیز استان احداث شده‌است و علاوه بر بسته‌بندی‌های متنوع و حفظ کیفیت خرما، محصولاتی مانند شیره، شکلات، حلوا، محصولات مغزدار شده، پودر هسته، خمیر و محصولات متفاوت دیگر از خرما تولید می‌کنند.

وی یادآوری کرد: سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما در استان بوشهر تولید می‌شود که همچنان ظرفیت و جای خالی برای فعالیت در زمینه صنایع تبدیلی در این استان وجود دارد.

قلی‌پور گفت: در سال جهش تولید نیز ۱۰ هزار تن به ظرفیت سردخانه‌های نگهداری خرما در استان بوشهر افزوده می‌شود که در قالب سه سردخانه ۳ هزار تنی و چند سردخانه با حجم کم را شامل می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر به صنایع تبدیلی شیلاتی به عنوان یکی دیگر از پتانسیل‌های بوشهر اشاره کرد و عنوان کرد: ۵۱ واحد ظرفیت سردخانه با ظرفیت ۴۵ هزار تن در این زمینه در استان وجود دارد که بیش از تولید استان است و می‌توان گفت با توسعه صنایع تبدیلی از سال ۹۳ تا کنون، ظرفیت استان در زمینه سرخانه‌های نگهداری ماهی و میگو تکمیل شده‌است.

قلی‌پور گفت: توصیه می‌شود صنایع تبدیلی شیلاتی به سمت  محصولاتی با ارزش افزوده بالا حرکت کند و تنها به بسته‌بندی میگو تازه پرداخته نشود زیرا در این صورت ارزش افزوده ۲ برابری را به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره به بوشهر به عنوان قطب میگو پرورشی کشور، تاکید کرد: فرآوری میگو و تولید غذاهای آماده و نیمه آماده مانند ناگت و شنسل، فیله، میگو سوخاری و محصولاتی از این دست بازار بسیار مناسبی دارد  و اشتغال پایدار و ارزش افزوده بالایی به دنبال دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با تولید محصولات جانبی، واحدهای فعال صنایع تبدیلی در زمینه میگو می‌توانند به صورت دائم در طول سال فعالیت کنند در حالی که در زمان حاضر به صورت فصلی فعالیت می کنند.

قلی‌پور اعلام کرد: در زمان حاضر ۱۲۶ هزار و ۴۲۵ تن ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی استان بوشهر در زمینه شیلات است و یکهزار و ۵۱۱ نفر در این صنایع مشغول به کارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به صنایع تبدیلی گوجه فرهنگی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های استان بوشهر در زمینه توسعه صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: با اینکه تولید گوجه فرنگی در استان سالانه ۶۰۰ هزار تن است تا سال ۹۴ در استان صنایع تبدیلی در این زمینه وجود نداشت و در سال ۹۵ اولین واحد تولید رب گوجه در استان بوشهر احداث شد و اکنون چهار کارخانه در زمینه تولید رب گوجه و سس در استان فعال است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی بوشهر افزود: سه واحد تولیدی نیز در این زمینه در دست ساخت است و این صنایع کمک بزرگی به خرید محصول درجه ۲ از کشاورز می‌کند در حالی که در گذشته بخشی از محصولات سر زمین می‌ماند و کشاورزان از این بابت نگران بودند.

قلی‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه محصول گوجه استان بوشهر خارج از فصل است و بخشی از آن نیز به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، واحدهای تولیدی این استان بخشی از گوجه مورد نیاز خود را از استان‌های همجوار تامین می‌کنند.

وی بیان کرد: واحدهای تولیدی رب گوجه استان در زمان حاضر ۱۲ هزار تن محصول تولید می‌کنند و ۱۱۷ نفر نیز در این واحدها به کار گرفته شده‌اند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر از صادرات ۹۰ درصد از تولید سالانه میگوی پرورشی که توسط واحدهای صنایع تبدیلی استان درجه‌ بندی و بسته‌ بندی به کشور چین و سایر کشورهای شرق آسیا خبر داد و گفت: صادرات صنایع تبدیلی خرما نیز سالانه ۲۵ هزار تن است که بیشتر در قالب بسته‌بندی‌های متنوع به کشورهایی چون روسیه، قزاقستان، ازبکستان، عراق، قطر، هند و پاکستان صادر می‌شود.

وی از صنایع پشتیبان و خوراک آبزیان پرورشی به عنوان یکی دیگر از قابلیت‌های استان در توسعه صنایع تبدیلی نام برد و عنوان کرد: در سال جهش تولید ۲ واحد تولیدی در این زمینه به بهره‌برداری می‌رسد و با توجه ظرفیت سنجی استان چند واحد نیز در دست ساخت قرار دارد.

قلی‌پور با تاکید بر اهمیت توسعه صنایع تبدیلی در استان بوشهر بیان کرد: صنایع تبدیلی و غذایی آخرین حلقه اتصال تولید به بازار و تکمیل کننده چرخه تولید است و نقش بسیار موثری در عرضه محصولات کشاورزی با قیمتی مناسب دارد که از نگرانی و زیان دیدن کشاور جلوگیری می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استا بوشهر اظهار کرد: در این زمینه در استان بوشهر لازم است استفاده از بسته‌بندی مناسب خرما مانند استفاده از وکیوم در بسته‌بندی به منظور حفظ کیفیت خرما و تولید محصولات فرآوری شده از میگو به منظور جذب بازار و افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: اعطای تسهیلات روستایی و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، واگذاری زمین در شهرک صنعتی به صورت اقساط و برخی از حمیات‌هایی که دولت سالانه برای توسعه تولید در این زمینه در نظر می‌گیرد از جمله حمایت‌هایی است که جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به عمل می‌آورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید