Iranian Agriculture News Agency

کاشت گندم در قالب نظام زراعی گندم بنیان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بر اساس برنامه ریزی ها در سال زراعی آینده 40 هزار هکتار از مزارع گندم این استان در قالب طرح افزایش عملکرد و بهره وری نظام های زراعی گندم بنیان کشت می شود.

کاشت گندم در قالب نظام زراعی گندم بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان با بیان اینکه طرح مذکور در سال اول در سطح 12 هزار هکتار و در شهرستان های اقلید، پاسارگاد،  سپیدان، مرودشت، فسا، داراب، کوار و فیروز آباد اجرا شد؛ تصریح کرد: در سال زراعی پیش رو در شهرستان های شیراز، کازرون، قیروکارزین و ممسنی نیز اجرا خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه افزایش ۳۹ درصدی عملکرد از اهداف نهایی این طرح است، ابراز کرد: استفاده از بذور گواهی شده ارقام پرمحصول و جدید ، تغییر آرایش کشت به روش کشت روی پشته های عریض و بلند ۷۵ سانتی متری، پوشش بذر با کود روی قبل از کاشت و کاهش مصرف بذر به کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم از جمله اقدامات در جهت تحقق افزایش عملکرد است.

پژمان؛ آزمون خاک و تغذیه بهینه،  محلول پاشی تلفیقی ریز مغذی ها با قارچ کش،  مبارزه اصولی با عوامل خسارتزا به ویژه علف های هرز، بیماری ها و آفات به خصوص سن گندم از دیگر برنامه های اجرایی این طرح دانست.

تغییر آرایش کشت در 13هزار هکتار از مزارع اجرا می شود

وی؛ تغییر آرایش کشت را یکی از مهم ترین برنامه ها برشمرد و افزود: این روش دارای مزایای متعددی  از جمله صرفه جویی حداقل 30 درصدی در مصرف آب،  صرفه جویی در مصرف بذر، یکنواختی در سبز شدن و یکدست شدن مزرعه، سهولت در مبارزه با عوامل خسارت‌زا است.

پژمان اشاره ای به اثرات مثبت تغییر آرایش کاشت کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۱۴۰۰  هکتار  از مزارع استان فارس با این روش کشت شد و در سال جاری نیز با استقبال قابل توجه کشاورزان و خرید بیش از ۳۵ دستگاه کشت روی پشته تاکنون ، پیش بینی می شود حدود۱۳  هزار هکتار از مزارع با این روش کشت شوند.

وی؛ گریزی به محلول پاشی تلفیقی ریز مغذی ها با قارچ کش نیز زد و افزود: این روش افزایش عملکرد بین 600کیلوگرم تا دو تن در هکتار را داشته است از این رو در سال زراعی پیش رو نیز این برنامه درسطح کل ۴۰ هزار هکتار اجرا خواهد شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه های آموزشی برای کارشناسان به صورت وبینار و ویدیو کنفرانس ارائه می شود و برای آموزش کشاورزان از ظرفیت صدا و سیما و همچنین تهیه کلیپ هلی آموزشی استاندارد استفاده خواهد شد.

او افزود: در این ارتباط ارائه مطالب آموزشی در زمینه بهینه سازی مصرف بذر، تغذیه بهینه بر اساس آزمون خاک، برنامه معرفی انواع کارنده ها و مزایای کشت روی پشته ، معرفی بذور گواهی شده ارقام جدید و در نهایت تغذیه تلفیقی همراه با قارچ کش  در دستور کار است.

پژمان گفت: در ضمن در هر شهرستان چهار مزرعه الگویی با رعایت اصول به زراعی و به نژادی و برنامه های پروژه ذکر شده برای بازدید بصری کشاورزان ایجاد خواهد شد و کشاورزان در مراحل مختلف از این مزارع بازدید خواهند کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید