Iranian Agriculture News Agency

۳۳ طرح آبخیزداری امسال در چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری می‌شود

ییس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از تکمیل و آبگیری ۳۳ طرح آبخیزداری در شهرستانهای این استان در نیمه دوم امسال خبر داد.

۳۳ طرح آبخیزداری امسال در چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری می‌شود

ذولفقار احمدی‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا در شهرکرد، اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث و تکمیل این طرحهای سازه خاکی و سنگ ملاتی را ۱۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار کرد: در سال زراعی جاری حدود  ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های خاکی و سنگی ملاتی ذخیره‌سازی شد که بخش عمده آن به سفره‌های زیرزمینی دشت‌های استان تزریق شد. 
به گفته وی، با توجه به گزارش  کارشناسان هواشناسی در سال زراعی جاری، یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب روان آب در استان به ثبت رسیده که از این میزان ۱۳ میلیون ۵۰۰ هزار و متر مکعب توسط سازه‌های خاکی و سنگ ملاتی ذخیره شده است.  

رییس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب روان‌آب در مخازن خاکی و سنگ ملاتی استان وجود دارد که تنها برای تغذیه سفره‌های زیر زمینی استفاده خواهد شد.

احمدی‌فر،با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ سازه خاکی و 2 هزار و ۶۰۰ سازه سنگ ملاتی در این استان وجود دارد، اضافه کرد: ۱۶ میلیون و ۸۱۵ هزار مترمکعب ظرفیت این مخازن است و با توجه به حجم بالای روان‌آب‌های ناشی از بارش باران، توجه به بحث آبخیزداری یک امر ضروری در استان است.

به گفته وی، پارسال بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان اختصاص داده شد، که نسبت به سال ۹۷ این میزان ۲ برابر افزایش داشت.

احمدی‌فر اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری بر آب و خاک و توسعه و رونق تولید و توسعه بخش کشاورزی نقش بسزایی دارد که توجه به این امر در تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید موثر است.

 در چهارمحال و بختیاری با ۱.۶ میلیون هکتار وسعت ۴۵ حوضه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان به صورت تلفیقی اجرا می‌شود. 

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت حدود ۱۶ هزار و ۵۳۳ کیلومترمربع مساحت یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می شود که ۸۶.۵درصد این میزان مساحت را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید