Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی قراردادی، حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن است

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تمرکز زیاد بر روی تولید محصول بدون نگاه تجاری، در کشاورزی سنتی مشکلات متعددی را برای کشاورزی کشور ایجاد کرده است.

کشاورزی قراردادی، حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، حمید جنتی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، کشاورزی و ارزش افزوده در کسب و کار کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. ما نیز باید مراکزی را ایجاد کنیم تا تغییر نگاه در کسب و کار کشاورزی را ایجاد کنند و بهره برداران را به سمت تولید محصولات دارای ارزش افزوده سوق دهند.

وی به اجرای کشاورزی قراردادی اشاره کرد و گفت: طرح کشاورزی قراردادی شامل تاریخ کشت و برداشت، سطح زیر کشت، مقادیر تحویلی و بسیاری از جزئیات روند کشاورزی است که مزیت‌های فراوانی اعم از معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات، دسترسی به اعتبارات و بازار، ثبات درآمد کشاورزان و کاهش هزینه‌های مبادله را دارا خواهد بود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در کشورهای در حال توسعه تجربه های خوبی در کشاورزی قراردادی وجود دارد. وی افزود: در کشور ما نیزتجاربی از گذشته در صنعت قند و شکر ،پنبه ،دانه های روغنی ، گوشت و شیر خام و برخی از محصولات زراعی برای کشاورزی قراردادی وجود دارد که می بایست نسبت به توسعه آن توجه بیشتری شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: طی برنامه ای که توسط وزارت متبوع به استانها ابلاغ گردیده است 5 محصول را برای اجرای کشاورزی قراردادی در قالب ایجاد زنجیره های ارزش محصولات اولویت دار نموده است که این محصولات شامل زعفران،گوجه فرنگی،سیب زمینی،سیب درختی و چغندر قند میباشد.

حمید جنتی با اشاره به اهمیت زنجیره های تولید تصریح کرد: توسعه زنجیره های عرضه و کشاورزی قراردادی می تواند از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و محیطی منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی شود. وی افزود: در تشکیل این زنجیره ها گامهای خوبی در استان برداشته شده است بطوریکه 14 زنجیره تولید در استان تشکیل گردیده است که 9 زنجیره در حال فعالیت میباشند و مابقی در دست اجرا میباشند.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:این زنجیره ها یک مورد در گوشت قرمز ،یک مورد در شیر و 10 مورد مرغ گوشتی میباشد که 6 تای آن فعال و 4 مورد در دست اقدام میباشد.

وی افزود: همچنین 2 مورد زنجیره تولید و عرضه تخم مرغ در استان وجود دارد که یکی از آنها در حال فعالیت و دیگری در حال اجراست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید