Iranian Agriculture News Agency

گام بلند اصفهان در صنعت پرورش شترمرغ

استان اصفهان با تولید سالانه ۲۳۰۰ تن گوشت شترمرغ، رتبه دوم کشور را در حوزه تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

گام بلند اصفهان در صنعت پرورش شترمرغ

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، علی دهقان، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با مشارکت بخش خصوصی و همیاری دولت، سالانه ۱۰۰۰ تن گوشت شترمرغ در ۴۳ واحد دارای پروانه و ۱۳۰۰ تن گوشت در ۱۶۴ واحد فاقد پروانه پرورش شترمرغ، در استان تولید می‌شود.

او بیان کرد: در صنعت پرورش شترمرغ، میزان تولید فراورده‌هایی همچون پوست، چرم، روغن، گوشت، پر و تخم شترمرغ؛ سهم قابل توجهی از گردش چرخ اقتصاد استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت: با توجه به سهم این صنعت در اشتغالزایی، ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدودا ۱۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در سطح استان مشغول به کار هستند.

دهقان ادامه داد: شرایط تولید و پرورش شترمرغ در مقایسه با دام، به لحاظ ویژگی‌های جسمانی و مقاوم بودن این نوع پرنده، در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک امکان پذیر می‌باشد که از این نظر شهرستان‌های کویری در استان، مانند نایین، اردستان و خوروبیابانک، دارای این شرایط هستند.

او افزود: هزینه اجرای طرح و راه اندازی یک واحد پرورش شترمرغ به ازای هر قطعه شترمرغ توام ۷۰ میلیون، هر قطعه شترمرغ مولد ۴۰ میلیون تومان و به ازای هر قطعه شترمرغ پرواری ۳ میلیون تومان می‌باشد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: یونجه، سبوس، ذرت، سویا و مکمل‌های معدنی از نهاده‌های مصرفی در جیره غذایی این پرنده می‌باشد. از بین آن‌ها، ذرت و سویا کاملا وارداتی است که ۳۰ درصد از این مقدار با ارز دولتی تامین و ۷۰ درصد آن از طریق بازار آزاد تهیه می‌شود و دیگر نهاده‌ها از جمله یونجه و سبوس از طریق بازار داخلی تهیه می‌گردد.

دهقان یادآور شد: کمبود تجهیزات، کمبود نقدینگی، نوسان تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش بانک‌ها، بحث واگذاری زمین‌های ملی جهت احداث مزارع پرورش شترمرغ و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه، سبب شده تا این صنعت در استان با مشکلاتی روبرو شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید