Iranian Agriculture News Agency

کاهش ۳۵ درصدی محصول انگور در مروست شهرستان خاتم

رئیس جهاد کشاورزی مروست گفت: در سال زراعی جاری به علت نوسانات شدید دما در فصل بهار و بارندگی‌ پی درپی در فصل گلدهی، محصول انگور نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش ۳۵ درصدی محصول انگور در مروست شهرستان خاتم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، محمدرضا نیکروش گفت: سطح زیرکشت ارقام مختلف انگور بارور در منطقه مروست بالغ بر یک هزار هکتار است و پیش بینی می شود به طور متوسط از هر هکتار حدود ۱۸ تن و در مجموع نزدیک به ۱۸ هزار تن انگور از تاکستان‌های منطقه برداشت شود.

وی خاطر نشان کرد: برداشت انگور از اواخر تیر ماه در منطقه مروست آغاز  و تا نیمه شهریور ادامه دارد همچنین انگور تولیدی این منطقه بعد از انگور یاقوتی به بازار روز عرضه می شود و از لحاظ رنگ و مزه و طعم کیفیت بالایی دارد.

وی اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد از انگور تولیدی مروست تازه مصرف شده و مابقی به صورت کشمش فرآوری می شود، بیشترین سطح زیرکشت انگور مربوط به رقم خلیلی است و ارقام عسکری، سیاه و ریش بابا سایر ارقام انگور این منطقه است.

نیکروش اضافه کرد: انگور تولید شده به صورت تازه خوری به استان های همجوار چون کرمان، هرمزگان، فارس و اصفهان صادر می شود اما در سال جاری به دلیل نوسانات بازار بیشتر محصولات تولیدی به صورت فرآوری شده به بازار مصرف عرضه می شود.

این مسئول گفت: تعداد کارگاه های کشمش دارای مجوز ۲۶ کارگاه است که یک مورد به صورت صنعتی و سایر کارگاه ها به صورت سنتی محصول انگور را  فرآوری می کنند،  همچنین انگور فرآوری شده بصورت آفتابی، تیزآبی و کشمش به بازار مصرف داخلی و چند کشور اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می شود.

نیکروش خاطرنشان کرد: تغییر در کیفیت آب های کشاورزی و بالا رفتن شوری و سختی (ای سی) آب باعث کاهش عملکرد انگور و همچنین کاهش سطح زیرکشت شده  که اصلاح ارقام موجود در دستور کار قرار دارد که انگور بی هسته با ماندگاری بالا برای مصرف تازه خوری و سازگار با منطقه در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

شهرستان خاتم در زمینه تولید محصولات باغی با 16 هزار و 700 هکتار سطح زیرکشت و تولید 50 هزار تن محصول که 21 درصد تولید استان را شامل می شود در جایگاه نخست تولیدات باغی استان قرار دارد و در تولید محصولات گلخانه ای نیز با سطح زیرکشت 32 هکتار، جایگاه پنجم را در اختیار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید