Iranian Agriculture News Agency

استاندار اردبیل به ایانا اعلام کرد:

تخصیص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه پایاب سد عمارت و احمد بیگلو/ احداث بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای در مساحت 100 هزار هکتار

پیوند گیری از گردوهای دیررس در باغات اردبیل به منظور عبور از سرمازدگی

استاندار اردبیل به خبرنگار گفت: با تخصیص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه پایاب سد عمارت و احمد بیگلو، در سال زراعی 99_1400 این پروژه به زیر کشت و زیر بار خواهد رفت.

تخصیص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه پایاب سد عمارت و احمد بیگلو/ احداث بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای  در مساحت 100 هزار هکتار

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در رابطه با موارد مطروحه در جلسه مشترک با اکبری و طهماسبی (معاونین آب و خاک و امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی) در تهران اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی، نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برگزار شد؛ بر روی پایاب سدهای عمارت و احمد بیگلو که در مجموع ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت دارد و از سنوات گذشته کارهای فیزیکی آن شروع شده و به لحاظ کمبود اعتبار لازم  دچار رکود نسبی بود، بحث و تبادل نظر شد.

وی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه افزود: در این جلسه مقرر شد با تخصیص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار، کار فیزیکی این پروژه تا 100 درصد کامل پیش رود که تا پایان امسال که سال جهش تولید هم هست انجام خواهد شد و برای سال زراعی 1399-1400 زیر کشت و زیر بار خواهد رفت که یک اتفاق خوب برای استان اردبیل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه با آغاز عملیات این پروژه گام بزرگی در ایجاد اشتغال و امنیت غذایی و افزودن بر سبد تولیدات استان گام بزرگی تلقی می‌شود.

استاندار اردبیل در رابطه با استفاده از ارقام مقاوم برای حل بحران سرمازدگی در فصل بهار در باغات این استان خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته در استان اردبیل حوادثی مانند باران‌های سیل‌آسا، تگرگ و سرمازدگی را در باغات مشکین‌شهر، خلخال، کوثر و گرمی رخ داده بود که مقرر شد برای جایگزینی و اصلاح باغات به صورت برنامه‌مند تا ۵ سال آینده، اقداماتی به ویژه در سرشاخه‌کاری گردو مانند استفاده از پیوند و احداث باغ مادری با گردوهایی با پایه‌های دیربرگ‌ده و گریزان از دیر رس بهاره برای عبور از سرمازدگی بهاره در دستور کار قرار گیرد و سازمان جهاد کشاورزی استان هم به بخش سرشاخه کاری ورود پیدا کند.

وی افزود: علاوه بر اقداماتی که در 3 سال اخیر انجام شده، در این جلسه در خواست کردیم تا یارانه‌ای برای تسهیلات مالی و کمک به باغداران در این خصوص اختصاص داده شود که بر روی آن نیز بحث شد و مصوب شد حمایت لازم صورت گیرد.

استاندار اردبیل در رابطه با سرنوشت بازپس‌گیری یا تداوم واگذاری کشت و صنعت مغان به یک شرکت بخش خصوصی که مدتی محل مناقشه شده بود گفت: کشت و صنعت مغان همچنان به بخش خصوصی یادشده که از ابتدا نیز خریدار آن بود تعلق دارد و متولی تولید در این کشت و صنعت هم بنابر قانون همان شرکت خصوصی است.

بهنامجو تصریح کرد: با توجه به مطالعات اجمالی شهرستان خلخال در ۱۷ سال گذشته مبنی بر توسعه باغات در اراضی شیبدار به صورت دیم و آبی، این موضوع به عنوان شاخص در جلسه با معاونین وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد که در این جلسه اعتبار 2 میلیارد تومانی برای انجام مطالعات تفصیلی و دقیق برای سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار ملی و زراعی این شهرستان در نظر گرفته شد که کار سپاری آن به مهندسین مشاور دارای تراز و رتبه ارجاع داده شده و این پروژه بزرگ تا ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

وی افزود: با ورود این پروژه به کار اجرایی و عملیاتی، از نظر اقتصادی، اشتغالزایی، امنیت غذایی و انباشت تولید در سبد استان گام مهمی محسوب می‌شود.

بهنامجو در رابطه با جایگاه کشاورزی استان اردبیل در کشور خاطرنشان کرد: استان اردبیل جایگاه خود را در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری ارتقا داده و جایگاه ممتاز کشوری را 3 سال پیاپی در جذب اعتبار برای مکانیزاسیون کشاورزی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: استان اردبیل در 3 سال اخیر با اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداری و وزارت جهاد کشاورزی، بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای کشور را با مساحت 100 هزار و ۶۰۰ هکتار در شمال این استان در دست اجرا دارد و بیش از ۸ شهرک کشاورزی، دامپروری و گلخانه‌ای را که در ۱۲ سال اخیر راکد بود، طی این 3 سال به تولید و ساخت سازه رسانده است.

بهنامجو با اشاره به سرمایه‌گذاری 18 میلیارد تومانی استانداری اردبیل از محل منابع استانی برای پیشبرد پروژه‌های شهرک کشاورزی و مجتمع گلخانه‌ای در این استان عنوان کرد: در جلسه با معاونین وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد این وزارتخانه نیز همین مبلغ را از محل منابع ملی برای ادامه احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در این استان اختصاص دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید