Iranian Agriculture News Agency

تولید محصول گواهی شده، گام مهمی در عرصه سلامت محصولات کشاورزی

اولین پروانه حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی از طریق سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیکی جهاد کشاورزی برای دو هکتار محصول پرتقال در وکیل آباد ارزوئیه صادر شد.

تولید محصول گواهی شده، گام مهمی در عرصه سلامت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، نوشین امیر تیموری مشاور رئیس سازمان و مسئول محیط زیست و سلامت غذای این سازمان گفت: تولید کنندگان متقاضی برای درخواست صدور نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی،  با هماهنگی مراکز خدمات و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان، به سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی به آدرس: http://eagri.maj.ir ،یا پایگاه اطلاع رسانی  محصولات گواهی شده وارگانیک به آدرس: http://cerganic.maj.ir مراجعه کنند.

امیرتیموری تصریح کرد: تاکنون طی سه دوره آموزشی،  پروانه تائید صلاحیت  80 مدیر کنترل کیفیت در سطح استان، ازسوی اداره کل استاندارد استان، جهت انجام فرآیند تولید این محصولات صادر شده است و 15 متقاضی در سطح 450 هکتار انواع محصولات باغی وزراعی از طریق سامانه در حال انجام مراحل صدور گواهی هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به مصرف نهاده‌های مختلف، در سالهای اخیر، اطمینان از کیفیت و سلامت موادغذایی به‌طور جدی مورد توجه مسوولین و برنامه ریزان بخش کشاورزی و مردم قرارگرفته است و کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی خود برایندی از وضعیت و کیفیت خاک،آب، نهاده ها و موجودات زنده است که تحت مدیریت درست می‌توان آن را ارتقا بخشید، تولید محصول گواهی شده به عنوان گامی مهم در این عرصه به شمار می رود.

مشاور رئیس سازمان و مسئول محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: محصولات گواهی شده، محصولاتی هستند که تولید آن‌ها براساس عدم استفاده و یا مصرف در حد مجاز نهاده‌های شیمیایی مطابق با توصیه­‌های علمی تولید می‌شوند و آنالیز و کنترل در موارد مدنظر نظیر رعایت استانداردهای باقی‌مانده سموم، نیترات، نیتریت، آنتی‌بیوتیک، فلزات سنگین و ... مطابق با استانداردهای مربوطه صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در فرآیند تولید این محصولات از خدمات دستگاه­‌های ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی از جمله خدمت‌ رسان‌های مختلف مثل مدیران کنترل کیفیت، شرکت‌های بازرسی، کلینیک­‌های گیاه‌پزشکی، شرکت­‌های خدمات مشاوره فنی و مهندسی بخش کشاورزی، آزمایشگاه‌های تجزیه خاک، آب و گیاه، هلدینگ‌ها و … می­‌توان استفاده کرد و این نوع محصولات در بازار تحت عنوان محصولات گواهی شده عرضه می‌شوند.   

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید