Iranian Agriculture News Agency

کردستان رتبه اول کشوری تولید گندم دیم دارد

تولید ۲ میلیون تن عسل در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: رتبه نخست کشوری در تولید گندم دیم به کردستان اختصاص دارد.

کردستان رتبه اول کشوری تولید گندم دیم دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری، سه‌شنبه در نشست معاون اقتصادی استاندار کردستان با نخبگان اقتصادی استان، اظهار کرد: کردستان 1.8 دهم مساحت کشور و 7 درصد روان‌آب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، 3 درصد بارندگی کشور، 7 درصد روان‌آب‌ها و 19 درصد آب‌های تجدیدپذیر کشور مربوط به کردستان است.

تولید سالانه 2.9 میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان 

وی تصریح کرد: در حال حاضر سالانه 2 میلیون و 900 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در «سال جهش تولید» پیش‌بینی می‌شود 3.1 میلیون تن محصولات کشاورزی در تمام زیرشاخه‌ها در کردستان تولید شود.

سپری با بیان اینکه کردستان ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی را دارد که برای دستیابی به این هدف توسعه بخش‌های مختلف هدف‌گذاری شده است خاطرنشان کرد: کردستان در تولید بعضی محصولات کشاورزی در سطح کشور در رتبه های اول تا دهم قرار دارد.

وی افزود: کردستان رتبه دوم کشوری در تولید و خرید گندم، رتبه اول در تولید گندم دیم، رتبه اول تولید توت‌فرنگی، رتبه نهم تولید مرغ و ... در کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: کردستان در سال گذشته با تولید 95 هزار تن گوشت مرغ رتبه نهم کشوری و رتبه اول شمال‌غرب کشور را کسب کرد و در تولید سیب‌زمینی نیز در جایگاه چهارم کشور قرار گرفته است.

سپری افزود: افزایش باغات و تولید انگور از 45 هزار تن در سال‌های گذشته به 55 هزار تن در سال جاری، رتبه نخست کشوری در تولید این محصول را برای کردستان رقم زده است.

تولید حدود 30 هزار تن گوشت قرمز در کردستان

وی اضافه کرد: در تولید گوشت قرمز حرکت‌های خوبی در سال گذشته در استان صورت گرفت و با جهش خوبی از 28 هزار تن تولید گوشت قرمز به 29 هزار 995 تن رسیدیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به وضعیت استان در زمینه توسعه باغات هم گریزی زد و افزود: سالانه 2 هزار هکتار باغ در استان ایجاد می‌شود که در سال 98 از  یک هزار و 513 هکتار باغ احداث شده و در مجموع 47 هزار و 600 هکتار شده است.

سپری در مورد اهمیت برندسازی محصولات کشاورزی و موانع سد راه این مهم در استان گریزی زد و گفت: برندسازی محصولات کشاورزی از مهم‌ترین نیازهای استان است عسل کردستان واقعا محصول ویژه‌ای است که با کمترین میزان مصرف شکر تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توت فرنگی کردستان کاملا ارگانیک بوده و کمترین میزان سموم در تولید آن استفاده می‌شود، گفت: انگور سیاه کردستان هم از آن دسته محصولات کشاورزی بی‌مانند است که متاسفانه در مورد برندسازی آن اقدامی صورت نگرفته است.

95 درصد از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی درون‌زا است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 95 درصد سرمایه‌های بخش کشاورزی درون‌زا است لذا کشاورز و فعالین عرصه کشاورزی نباید دغدغه تسهیلات را داشته باشند در هر شرایطی تسهیلات ارزان قیمت باید در اختیار آنها قرار گیرد.

سپری افزود: بانک کشاورزی در زمینه پرداخت تسهیلات بهترین وضعیت در حوزه کشاورزی دارد، هر چند در این بانک هم مانع تراشی‌هایی در مسیر پرداخت تسهیلات به کشاوزان ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بر ضرورت تقویت تشکل‌های مربوطه با عنایت به نقش بسیار موثر آنان در پیگری رفع نیازهای مشترک تاکید کرد و گفت: فعالیت ضعیف تشکل‌های کشاورزی و عدم وجود شفافیت لازم در آنها موجب ضعف در پیگری مطالبات صنفی و حصول نتایج مورد انتظار شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تخریب ساختار سنتی مسکن روستایی و گذر آن به سمت زندگی شهری به بهانه مقاوم‌سازی و یا نوسازی را متذکر شد و گفت: اصلاح رویکرد آموزشی دانشگاها در رشته های کشاورزی و حضور مستمر دانشجویان در عرصه های کشاورزی به مانند رشته های پزشکی حداقل بعد از اتمام واحدهای درسی تئوری ضروری است.

تولید 2 هزار تن عسل در کردستان

سپری در ادامه با اشاره به وجود 257 هزار کلنی و تولید 2 هزار تن عسل در سال، گفت: 720 هزار تن ظرفیت سیلوی و ظرفیت سردخانه‌ای بیش از 49 هزار تن از دیگر پتانسیل‌های قابل توجه در بخش کشاورزی استان است.

وی به نظام بهره‌برداری خرد و دهقانی هم گریزی زد و گفت: براساس آخرین سرشماری کشاورزی در سال 93 به ازای هر بهره‌بردار کشاورزی بطور میانگین سهم هر نفر 1.9 هکتار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایان با بیان اینکه در سال 98 با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان بخش کشاورزی و در کنار آن صنعت توانست اقتصاد بدون نفت کشور را احیا کنند، گفت: بخش کشاورزی در این مدت در کشور از رشد اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بود تا جایکه متوسط رشد آن در سال گذشته 8.8 دهم درصد بوده است و این نشان می دهد که بخش کشاورزی تا چه میزان در رشد اقتصادی نقش آفرین باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید