Iranian Agriculture News Agency

باغات دیم سهم ۳۲ درصدی از طرح پیشران کردستان دارد

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: باغات دیم این استان از طرح پیشران توسعه ۵۰ هزار هکتاری این بخش سهم ۳۲ درصدی دارد.

باغات دیم سهم ۳۲ درصدی از طرح پیشران کردستان دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، مهدی فتحی، با بیان اینکه طرح پیشران توسعه باغات کردستان از استراتژی‌های این سازمان برای توسعه بخش کشاورزی است، اظهار داشت: این طرح به میزان ۵۰ هزار هکتار بود و مقرر شده ۳۴ هزار هکتار آن در اراضی دیم و ۱۶ هزار هکتار نیز در اراضی آبی اجرا شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون در این استان ۵۰ هزار هکتار باغ داریم که بیش از ۱۳ هزار هکتار آن را باغات دیم تشکیل می‌دهد و شهرستان مریوان با سه هزار و ۶۰۰ هکتار و ظرفیت تولید ۱۲ هزار و ۴۷۹ تن محصول بیشتر سطح باغات را دارد.

فتحی یادآور شد: کردستان با ویژگی‌های خاص اقلیمی، قابلیت و استعداد فراوانی برای تولید محصولات باغی دارد و از ابتدای شروع به‌ کار فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون هفت هزار هکتار باغ دیم احداث شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به روند تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی و در نتیجه کاهش منابع آبی قابل دسترس، استفاده از گونه مناسب باغی با کارایی بالا در مصرف آب از جمله ویژگی­های منحصر بفرد خواهد بود که در موفقیت توسعه باغات دیم ضروری است.

وی با اشاره به اینکه گونه انگور از جمله محصولات باغی سازگاری است که پتانسیل خاصی برای استفاده بهینه در مصرف آب دارد، افزود: با توجه به پتانسل منطقه حداکثر امکانات و تجهیزات برای توسعه باغات، کاشت نهال انگور دیم خواهد بود.

فتحی تاکید کرد: از طرف دیگر تغییرات الگوی کشت یکی از راهکارهایی است که اکثر کارشناسان برای استفاده بهینه از خاک و آب پیشنهاد اجرای آن را دارند و در این زمینه استفاده از گونه های با پتانسیل بالای عملکردی و مقاوم با شرایط  نامساعد محیطی و استفاده از تکنیک‌های جدید در احداث باغات دیم جهت حفظ رطوبت و ذخیره آب تاکید دارند.

وی اظهار کرد: توسعه باغات دیم استان در اراضی شیبدار یکی از راهکارهای اساسی در توسعه باغبانی است و هم اکنون بیش از ۲۵ درصد سطح و تولید محصولات باغی استان را باغات دیم به خود اختصاص داده است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: این موضوع نشانگر پتانسیل مناسب برای توسعه باغات بویژه در غرب استان به صورت دیم است که سالانه بیش از ۷۰ هزار تن محصول از سطح این باغات تولید می‌شود.

وی افزود: تثبیت و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد روستائیان در نتیجه جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها، استفاده بهینه از آب و خاک و مدیریت منابع آب در اراضی شیبدار، کاهش خسارت های ناشی ازسیل بدلیل مهار و استفاده از روان آب  بر روی دامنه ها از جمله اهداف طرح توسعه باغات دیم است.

فتحی تاکید کرد: از دیگر اهداف طرح توسعه باغات دیم می‌توان به مشارکت مردم در توسعه واحیائ منابع طبیعی و ترویج و توسعه فرهنگ منابع طبیعی و آبخیزداری و افزایش سطح تولیدات باغی اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید