Iranian Agriculture News Agency

سهمیه آرد یارانه‌ای نانوایی‌های متخلف در کردستان قطع می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: در راستای افزایش کیفیت نان، سهمیه آرد یارانه‌ای نانوایی‌های متخلف قطع می‌شود.

سهمیه آرد یارانه‌ای نانوایی‌های متخلف در کردستان قطع می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خالد جعفری در دو جلسه کارگروه اصلاح نظام یارانه گندن و شورای آرد و نان استان اظهار کرد: برای افزایش کیفیت نان در استان براساس مصوبه این کارگروه سهمیه آرد یارانه‌ای نانوایی های متخلف در استان را قطع خواهیم کرد.

وی بر ارائه راهکارهای اصلاح شیوه تولید و کیفی نان در استان تاکید کرد و افزود: وقتی شیوه‌های تولید نان اصلاح شود  عدم انطباق آرد مصرفی در نانوایی‌ها هم کمتر می‌شود.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: با وجود افزایش قیمت نان در استان هنوز هم وزن چانه خمیر نان در نانوایی ها کمتر از میزان تعیین شده است.  

جعفری گفت: در کنار نظارت‌هایی که توسط دستگاه‌های متولی انجام می‌شود اطلاع رسانی به مردم در رابطه با حق و حقوقشان باید انجام شود تا مصرف کنندگان خود نان با کیفیت را مطالبه کنند.  

وی یادآور شد: سیستم اداری علاوه بر تقویت نظارت‌ها باید از فرد معترض به بی‌کیفیت بودن نان حمایت کند.

پروتئین موجود در ارقام جدید گندم در استان بالا است     

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه از حدود ۶۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم در استان ۹۶ درصد آن به گندم دیم اختصاص دارد، اظهار داشت : در گذشته تنها دو رقم سرداری و آذر۲ در استان کشت می‌شد اما اکنون به ۹ رقم افزایش یافته که درصد پروتئین آنها نیز بالاتر است.  

محمدفرید سپری با اشاره به اینکه برنامه  پنج ساله تامین بذر در استان در حال اجرا است، افزود:  بر اساس این برنامه تا سه سال دیگر ۳۵ هزارتن بذر مصرفی استان از ارقام جدید خواهد بود.  

وی اضافه کرد: در سطح ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان در مرحله قبل و حین گل انگیزی محلول پاشی کردیم که این اقدام بز روی پروتئین آرد تاثیر مستقیم دارد.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر۹ رقم دیم در مزارع دیم و پنج رقم گندم آبی در مزارع استان کشت می شود.  

کیفیت نان در کردستان قابل قبول نیست

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه کیفیت نان در استان غیرقابل قبول است، گفت: زمانی که از مشکلات تولید گندم صحبت می‌شود سازمان جهاد کشاورزی بی‌کیفیتی ارقام را رد می‌کند.  

محمد دره‌وزمی اضافه کرد : در زنجیره های بعدی هم کارخانجات آرد و خبازی ها هم وجود ضعف و مشکل در کار خود را تایید نمی‌کنند و همچنین برخی نانوایی‌هایی که در سنندج وزن چانه خمیر نان در آن برابر مصوبه کارگروه باشد بسیار کم است.  

وی با بیان اینکه اتحادیه خبازان و اتاق اصناف مسئول نظارت بر کار نانوایی‌ها هستند، گفت: مدیران اتحادیه و اتاق اصناف خود معترض ضعیف بودن نظارت ها هستند.  

وی اظهار کرد: در یک دهه گذشته مجوزهای زیادی برای نانوایی در استان صادر شده که موجب مشکلاتی در حال حاضر شده است.  

نجیم حسینی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان نیز از مشکلات استان را صدور پروانه های بی رویه نانوایی اعلام کرد و گفت: اگر فرد در طول یکسال مرتکب سه تخلف شود برای چهارمین مرتبه واحد پلمپ می‌شود و از آنجا که در نانوایی ها مباشران تغییر می‌کنند و واحد اجاره داده می‌شود، چنین اتفاقی نمی‌افتد.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید