Iranian Agriculture News Agency

کاهش بهره‌وری بخش کشاورزی با خرد شدن اراضی کشاورزی

مهندس سید مجید موسوی در اولین کارگروه استانی جلوگیری از پدیده خرد شدن و پراکندگی اراضی کشاورزی در استان البرز که در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، گفت:خرد شدن اراضی کشاورزی یکی از عواملی است که بهره‌وری در بخش کشاورزی را پائین آورده و باعث می شود کشاورزی در این زمین‌ها اقتصادی نباشد.

کاهش بهره‌وری بخش کشاورزی با خرد شدن اراضی کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، موسوی گفت: ما ایجاد توسعه پایدار در بخش کشاورزی و امنیت غذایی را از وظایف اصلی خود می‌دانیم و بنابراین خرد شدن اراضی کشاورزی که از موانع و مشکلات در تحقق این وظیفه هست را باید به جد دنبال کنیم و با افراد سودجو و فرصت‌طلب که موجبات تقسیم اراضی یکپارچه و تغییر کاربری این اراضی می‌شوند برخورد می‌کنیم.

موسوی بیان کرد: با توجه به قوانین و دستورالعمل‌های وزارت جهاد کشاورزی امیدواریم با تدابیر تشویقی که در نظر گرفته شده است بتوانیم با تجمیع و یکپارچه سازی اراضی خرد شده ، این نعمت خدادادی را دوباره به چرخه تولید برگردانیم.

وی عنوان کرد: اعطای تسهیلات، مشوق ها و معافیت ها به اشخاص حقیقی و حقوقی، صدورسند مالکیت رسمی، پرداخت یارانه در جهت اجرای عملیات زیربنایی آب و خاک ، سامانه های نوین آبیاری و عملیات تسطیح اراضی، اعطای یارانه نهاده های تولید و ماشین آلات کشاورزی به افراد معرفی شده از سوی کارگروه های استانی و شهرستانی از جمله موارد تشویقی در جهت یکپارچه سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است که در اولویت برنامه های اجرایی  سازمان خواهد بود.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان های مردم نهاد از مروجین بخش کشاورزی استان خواست با ترویج این فرهنگ در بین کشاورزان منطقه و آگاهی دادن به آنها در خصوص بهره‌وری بالای اراضی کشاورزی  یکپاچه سازی شده بر این امر همت گمارند.

همچنین تشکیل تعاونی‌های کشت و صنعت جدید و حفظ و تقویت تعاونی‌های موجود بخش کشاورزی در استان، اجرای امور رفع تداخلات در کوتاهترین زمان ممکن و پرداخت تسهیلات یارانه‌ای کم‌بهره به بهره‌برداران و مالکین اراضی کشاورزی خرد متقاضی تجمیع و یکپارچه سازی با کمترین میزان کارمزد از دیگر مطالب عنوان شده در این جلسه بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید