Iranian Agriculture News Agency

جهانگیری:موافق کالابرگ نیستیم

معاون اول رئیس جمهوری ضمن اعلام مخالفت دولت با توزیع کالابرگ، گفت: شرایط آنقدر سخت نیست که به سمت کالابرگ برویم.

جهانگیری:موافق کالابرگ نیستیم

 

معاون اول رئیس جمهوری ضمن اعلام مخالفت دولت با توزیع کالابرگ، گفت: شرایط آنقدر سخت نیست که به سمت کالابرگ برویم.

 

به گزارش صداوسیما اسحاق جهانگیری در حاشیه نشست امروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: دولت تا این لحظه موافق کالابرگ نیست، چراکه در آن صورت دولت باید خود تامین کننده و توزیع کننده کالا به اقصی نقاط کشور باشد، در دوران جنگ ستاد بسیج اقتصادی وجود داشت که شامل تشکیلات و کارگروه‌هایی برای تهیه و توزیع کالا بود، یعنی خود کالا را تامین و در سیستم توزیع به سراسر کشور می‌رساند و بعد با کالابرگ تسویه می‌کرد.
وی افزود: چنین سیستمی در سال‌های گذشته کاملا بهم خورده است و اکنون یک نظام تقریبا آزاد به لحاظ کالا در کشور شکل گرفته است. وقتی کسی از کالابرگ سخن می‌گوید، باید اول ساز و کار‌های دولتی آن را ایجاد کند که چنین ساز و کاری هزینه‌های سنگین، نیروی انسانی بسیار زیاد و شبکه توزیع مناسب نیاز دارد.
جهانگیری گفت: شرایط کنونی ما هنوز در حدی است که می‌توانیم کالا‌های مورد نیاز مردم را به وفور به دستشان برسانیم، شرایط آنقدر سخت نیست که به سمت کالابرگ برویم و با محدودیت‌های این چنینی روبرو شویم.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: همین امروز که درحال گذران سخت‌ترین شرایط تحریم هستیم، حجم تجارت خارجی کشور سالانه صد میلیارد دلار است، باوجود چنین حجم تجاری در مقطع فعلی نیازی به ضرورت این اقدام احساس نمی‌کنیم.
وی همچنین درخصوص حوادث روز گذشته بیروت تصریح کرد: اتفاقات روز گذشته لبنان در نشست امروز هیات وزیران مورد بحث قرار گرفت و دستگاه‌های مربوطه نیز گزارش‌های مختلفی ارایه دادند.
آقای جهانگیری گفت: حادثه روز گذشته، حادثه بسیار تلخی برای دولت و مردم عزیز لبنان بود که تعداد زیادی از مردم بیروت جان خود را از دست دادند و بسیاری نیز مصدوم شدند و در عین حال نیز خسارت‌های سنگینی بر مردم لبنان وارد شد.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به دولت و مردم لبنان تسلیت عرض می‌کنیم، دولت و مردم ایران در کنار دولت و ملت لبنان هستند.
وی گفت: دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در حد امکان کمک‌های مورد نیاز دولت لبنان را تهیه و ارسال می‌کند، هلال احمر نیز اعلام آمادگی کرده است.

وفور کالا به عنوان سیاست اصلی دولت دنبال می‌شود
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شرایط شیوع کرونا، تحریم و مسائل اقتصادی پیش آمده، اظهار داشت: تلاش دولت این است که گره‌ها را از زندگی مردم باز کند و همچنین وفور کالا به عنوان سیاست اصلی دولت دنبال می‌شود.
آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت ضمن تبریک فرارسیدن روز خبرنگار و اشاره به تلاش‌های خبرنگارِ شهید صارمی اظهار داشت: اطلاع رسانی دقیق به مردم و برقراری ارتباط بین مسئولان و مردم و زبان مردم بودن از مسئولیت‌های خبرنگاری است؛ از سویی لازم است اقدامات دولت و مجموعه نظام به اطلاع مردم رسانده شود.
آقای جهانگیری همچنین اظهار داشت: از طرف مجموعه دولت جمهوری اسلامی ایران از همه خبرنگاران، روزنامه نگاران و کسانی که در حوزه اطلاع رسانی تلاش می‌کنند صمیمانه تشکر می‌کنم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به شرایط کشور گفت: به لحاظ اقتصادی به دلیل مسائل تحریم شرایط ویژه‌ای داریم؛ امروز مشکلات اقتصادی کشور جدی است و موضوع معیشت مردم برای ما جدی است؛ به عنوان دولت اولویت اول ما رسیدگی به مسائل معیشتی مردم است.
وی همچنین افزود: تلاش برای توسعه کشور نیز در دستور کار دولت قرار دارد، در زمینه معیشت نیز در سال جاری دولت تصمیمات خوبی گرفت و همچنان ارقامی که دولت به عنوان کمک معیشت، یارانه و یا افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان پرداخت می‌کند در باره همه اقشار تغییر جدی داشته است تا بتوانیم فشار را کاهش بدهیم.
آقای جهانگیری گفت: به لحاظ اقتصادی تلاش بر این است که در شرایط تحریم گره‌ها از زندگی مردم باز شود و همچنین تلاش دستگاه‌ها این است که مردم به کالا‌های مورد نیاز شان دسترسی داشته باشند؛ البته ممکن است گاهی قیمت‌ها بالا باشد، اما بالاخره تلاش دولت این است که وفور کالا به عنوان سیاست اصلی دولت مورد توجه باشد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که حمایت از تولید از بحث‌های جدی و مورد توجه دولت است، اظهار داشت: ما شورا‌های متعددی داریم که کارش رفع موانع تولید است؛ اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان مهمترین سیاست در دستور کار دولت بوده که مهمترین هدف آن رسیدگی به امر تولید و اشتغال کشور است.
آقای جهانگیری در ادامه با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید گفت: در جلسه روز گذشته سران سه قوه مقرر شد، یک کارگروه برای جهش تولید و کمک به حل مسائل پیش روی تولید تشکیل شود که این کارگروه احتمالا تا هفته آینده تشکیل می‌شود البته اگر نتوانیم کار را در کارگروه‌های موجود حل کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که در همه بخش‌های اقتصادی دولت اعم از کشاورزی، صنعت و معدن، نفت و گاز، نیرو و راه دستاورد‌های قابل توجهی وجود دارد اظهار داشت: طرح‌هایی که هر هفته رئیس جمهور پنجشنبه‌ها در سراسر کشور افتتاح می‌کند، جزء طرح‌های بزرگ و افتخارآفرین در کشور است.
وی با اشاره به مسائلی که کشور با آن روبروست از جمله تحریم و کرونا گفت: تلاش دولت این است که گره‌ها را از مشکلات مردم و توسعه کشور باز کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید