Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی در کردستان فرصتی برای رسیدن به توسعه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: ظرفیت بالای آب و خاک، کشاورزی فرصتی برای رسیدن استان به توسعه است.

کشاورزی در کردستان فرصتی برای رسیدن به توسعه است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خالد جعفری در دومین جلسه نشست هم اندیشی نخبگان و سرآمدان مسائل اقتصادی استان، اظهار کرد: وضعیت موجود و اقدامات انجام شده باید در جلسات این کارگروه مطرح شود تا نخبگان اقتصادی دانشگاهی و بخش خصوصی استان از آن مطلع شده و واقعیت ها را ببینند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل ضعف در زیرساخت ها نتوانسته‌ایم به اهداف مدنظر برسیم، اضافه کرد: باید اعتمادسازی میان بخش خصوصی و دولت به وجود بیاید تا فضای مناسب برای جذب سرمایه گذاری در استان ایجاد شود.

معاون اقتصادی استاندار در این جلسه که با دستور کار بررسی چالش ها و مشکلات حوزه کشاورزی استان و ارائه راهکارهای اجرایی تشکیل شد، تاکید کرد: در حوزه کشاورزی به دنبال برنامه های درازمدت نیستیم بلکه باید با توجه به واقعیت های موجود نسخه بپیچیم، امروز جامعه مطالبه گر است و ما به راه حل نیاز داریم.

جعفری با اشاره به ظرفیت بالای آب و خاک استان، اظهار داشت: از لحاظ سطح اراضی کشاورزی رتبه دوم کشور را داریم و در تولید ارقام مختلف گندم به خوبی عمل کرده ایم لذا می خواهیم در این جلسات بررسی کنیم که چگونه از ثروت بزرگی که داریم استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون در کشاورزی افزایش پیدا کرده اما باید ببینیم این توسعه مکانیزاسیون تا چه حد توانسته موجب صنعتی شدن کشاورزی، افزایش تولیدات و بهره‌وری شود.

معاون استاندار کردستان یادآور شد: کشورهای جهان از کشاورزی به صنعت و توسعه رسیده اند اما بسیاری از چالش های بخش کشاورزی ما نتیجه مشکلات امروز است و عدم پیشرفت های اقتصادی استان، نه به دلیل ناتوانی بلکه به این دلیل است که تحریم ها دست ما را بسته است.

جعفری با بیان اینکه در این شرایط تحریم که بر کشور حاکم است، کشاورزی به دلیل درون زا بودن یک فرصت است، گفت: قانون یکپارچه‌سازی اراضی، در کشور وجود دارد، اما نتوانسته ایم آن را اجرایی کنیم چون همه چیز ریشه در فقر دارد و افراد حاضر نیستند از احساس مالکیت‌های اندک خود بگذرند.

وی  افزود: ۲/۲ اسب بخار در هکتار مکانیزاسیون کشاورزی استان اگر در زمین های یکپارچه استفاده شود افزایش بهره وری را به دنبال خواهد داشت.

معاون هماهمگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اظهار کرد: بانوان در کشاورزی استان تاثیر بسزایی دارند و جا دارد فعالان و صاحب نظران این عرصه در جلسات کارگروه حضور پیدا کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید