Iranian Agriculture News Agency

متقاضیان کشت گیاهان دارویی در یزد وام کم‌بهره دریافت می‌کنند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به طرح توسعه و افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان گفت: امسال پرداخت وام کم بهره به متقاضیان و بهره برداران این بخش از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه در برنامه دستور کار این نهاد قرار دارد.

متقاضیان کشت گیاهان دارویی در یزد وام کم‌بهره دریافت می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، اکبر شیخ علیشاهی در حاشیه بازدید از تعدادی باغ ‌های میوه شهرستان ابرکوه به خبرنگار ایانا گفت: علاوه بر ارائه آموزش توسط کارشناسان،  معرفی گونه‌های مقاوم و سازگار گیاهان دارویی با شرایط اقلیمی منطقه  و نیز تامین و نهال با قیمت یارانه ای در اختیار کشاورزان گذاشته می شود.

وی بدون اشاره به مبلغ اختصاص یافته به استان اظهار کرد: امسال با هدف صرفه جویی در مصرف آب، افزایش ارزش افزوده و کمک به درآمد خانوارهای بهره‌بردار، با ۵۰ هکتار افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی به هزار و ۷۰۰ هکتار در استان رسیده است.

وی بابیان اینکه از این میزان سطح زیرکشت پیش بینی می شود، امسال هزار و ۱۶۰ تن انواع محصول گیاهان دارویی تولید شود ، ادامه داد: تاکنون ۴۰ تن گیاهان دارویی از اراضی و باغ های یزد برداشت شده است.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در چهار سال آینده سطح زیرکشت گیاهان دارویی  به ۲هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید آن به هزار و ۳۰۰ تن  می رسد.

وی بیان کرد: تاکنون برخی محصول گیاهان دارویی از جمله ۶۰۰ تن گل محمدی از ۳۳۶ هکتار گلستان‌های استان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

شیخ علیشاهی ادامه داد: ۱۴ رقم گیاه دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است.

وی اضافه کرد: کشت و توسعه زیرکشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان به همراه دارد.

این کارشناس باغبانی استان یزد اضافه کرد: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گونه های گیاهی و برخورداری از بازار فروش خوب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از فعالیت در دیگر بخش‌های کشاورزی است.

وی ادامه داد: با توجه به چالش کم آبی و شرایط بحران در منابع آب‌های زیرزمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای در استان وجود دارد.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت، ۸۱ هزار هکتار اراضی باغی و بقیه به کشت محصول زراعی اختصاص دارد.

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۵ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید