Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام

واکسیناسیون بیش از ۲ میلیون نوبت سر دام در ایلام

مدیر کل دامپزشکی ایلام با بیان اینکه در ۴ ماهه اول سال جاری تعداد ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۷۸۰ نوبت سر واکسیناسیون دام سبک و سنگین در استان ایلام انجام شده است، گفت: ۱۱۱۲ کیلوگرم انواع فراورده های غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شده است.

واکسیناسیون بیش از ۲ میلیون نوبت سر دام در ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، وهاب پیرانی اظهار کرد: ارزش سرمایه دامی استان شامل دام، تأسیسات و تجهیزات بیش از 3500 میلیارد تومان است و سالیانه بیش از 170 هزار تن انواع فرآورده های خام دامی به ارزش حدود 2500 میلیارد تومان در استان تولید می شود.

«وهاب پیرانی» حفظ و حراست از دام به عنوان سرمایه دامی، تأمین بهداشت دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام، تأمین بهداشت فرآورده های خام دامی و در نهایت تأمین سلامت و امنیت غذایی جامعه را از جمله وظایف این سازمان برشمرد و گفت: برابر اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از میان 1709 عامل بیماریزا و عفونی برای انسان، که تاکنون شناخته شده 832 عامل بین انسان و دام مشترک بوده و از طریق دام بیمار یا مصرف فرآورده های آلوده به انسان منتقل می شوند.

وی تصریح کرد: همچنین بیش از 90 درصد آلودگی های انگلی در انسان منشاء دامی داشته و بیش از 60 درصد بیماری های نوپدید و بازپدید نیز مشترک بین انسان و دام بوده و از دام به انسان سرایت پیدا می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام یادآور شد: در استان ایلام  سالیانه بین 6 تا 7 میلیون نوبت سر دام بر علیه انواع بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام به صورت رایگان واکسینه می شوند که  ارزش ریالی نهاده های رایگان مصرفی در استان شامل واکسن ها و فرآورده های بیولوژیک اختصاص یافته برای مایه کوبی و تست های تشخیصی دام و طیور و آبزیان در طول یکسال گذشته بیش از 50 میلیارد ریال بوده است.

پیرانی با بیان اینکه  فعالیت های دامپزشکی بسیار گسترده است، افزود: این اداره کل با تکیه بر شبکه گسترده واحدهای فنی و اداری در اقصی نقاط استان  شامل 20 واحد فنی و اداری  و بهره مندی از  نیروی متخصص و متبحر و امکانات و تجهیزات مدرن و روز دنیا، دارا بودن یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه‌های سطح کشور  که فعالیت‌های مربوط به تشخیص بیماری‌های دام، طیور و آبزیان و زنبور عسل و همچنین تشخیص آلودگی ها و تقلبات خوراک دام، انواع گوشت و شیر و آنالیز خوراک دام در آن انجام می شود، اجرای برنامه های کنترلی، پیشگیرانه، مبارزه و پایش و مراقبت از بیماری‌های دام طیور، آبزیان و ... و انجام اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای در خصوص دام و فرآورده های خام دامی و واکنش سریع در برابر اپیدمی های بیماری های دام، طیور و آبزیان نقش بی بدیلی در حفظ و حراست از سرمایه دامی بیش از 25 هزار خانوار بهره بردار در سطح استان، تأمین بهداشت دام و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، افزایش تولید محصولات دامی، تأمین امنیت غذایی آحاد جامعه و تثبیت اشتغال موجود در این بخش را برعهده داشته است.

وی تصریح کرد: نظارت بهداشتی بر کارخانجات تولید خوراک دام، کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی گوشت، نظارت بر تهیه و توزیع واکسن و مراکز مایه کوبی بخش‌خصوصی، داروخانه‌ها، شرکت های دارویی، همکاری با دستگاه‌های ذیربط در خصوص جلوگیری از قاچاق دام و فرآورده های بیولوژیک دامی، نظارت بهداشتی بر واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی، استقرار قرنطینه مرزی و نظارت بهداشتی بر صادرات و واردات و ترانزیت فرآورده‌های خام دامی، نظارت بهداشتی و قرنطینه ای بر نقل و انتقال دام و فرآورده های خام دامی، همکاری با وزارت بهداشت برای مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از دیگر وظایف شاخص دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در ادامه با اشاره به عملکرد این اداره کل در ۴ ماهه نخست سال جاری، بیان کرد: در بخش مبارزه با بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام در ۴ ماهه اول سال جاری تعداد 2 میلیون و 801 هزار و 780 نوبت سر واکسیناسیون دام های کوچک و بزرگ بر علیه بیماری های مشترک  بین انسان و دام و بیماری های واگیردار دامی توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده است.

پیرانی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری، مبارزه، پایش و مراقبت بیماری های دامی خوشبختانه در ۴ ماهه اول سال جاری، هیچ گونه اپیدمی بیماری های دامی در جمعیت دام، طیور و آبزیان سطح استان مشاهده نشده و تعداد کانون های بیماری های واگیر دار محدود بوده است.

وی گفت: در این مدت 26هزار و 673 مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی صورت گرفته و ۲۱۲۳ کیلوگرم انواع فرآورده های فاسد، آلوده و تاریخ مصرف گذشته ضبط و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام  با بیان اینکه در ۴ ماه اول سال جاری 459 واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده و همچنین 69 واحد با حکم مرجع محترم قضایی و همکاری اداره اماکن پلمپ شده است، افزود: در همین مدت تعداد 13 هزار و 703 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه ها و تحت نظارت دامپزشکی کشتار شده و ۱۱۱۲ کیلوگرم انواع فراورده های غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شده است.

پیرانی بیان کرد: در همین مدت نیز حدود 974 هزار و 300 قطعه طیور گوشتی در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است که از این تعداد بیش از 25 هزار و 455 قطعه طیور غیربهداشتی توسط بازرسین بهداشتی مستقر در کشتارگاه ضبط و معدوم شده است.

وی بیان کرد: تعداد جوجه ریزی در 4 ماهه نخست امسال 6 میلیون و 977 هزار و 922 قطعه بوده است، که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، حدود ۵ درصد رشد داشته و نظارت بهداشتی بر پرورش جوجه گوشتی شامل نظارت قبل، حین و پس از پرورش  از سوی این اداره کل با جدیت انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام   ابراز کرد: در ۴ماهه نخست سال ۹۹ در ۳۸۶ روستای استان ایلام بیش از ۴۶۷ هزار قطعه طیور بومی، علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند که این عملیات نقش مهمی در جلوگیری از تلفات طیور بومی و حفظ سرمایه دامی دامداران دارد.

پیرانی تصریح کرد: در مورد نظارت بر دام های کشتاری در عید قربان در تمام شهرستان های استان، 27 اکیپ نظارتی که شامل روحانیون ناظر ذبح شرعی، دامپزشکان و بازرسان بهداشتی کشتارگاه بودند بر شرعی بودن و بهداشتی بودن ذبح در کشتارگاه های استان نظارت های لازم انجام شد که در این بازدید ها جمعا 578 راس دام زنده شامل 453 راس گوسفند، 124 راس بز و 1 راس گاو بازرسی شده  که در این تعداد دام بازرسی شده، وزن لاشه ضبط شده 18 کیلوگرم بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فصل تابستان، فصل فعالیت کنه ها و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و این بیماری ویروسی به راحتی از طریق گزش انسان توسط کنه و تماس با دام یا گوشت آلوده به انسان منتقل می شود، به مردم استان توصیه می شود که گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و گوشت خریداری شده را حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید