Iranian Agriculture News Agency

تخصیص آب از رودخانه سیمره برای آبی کردن دیم‌زارهای رومشکان مطالبه عمومی است

تخصیص آب از رودخانه سیمره برای آبی کردن دیم زار های رومشکان خواسته مسئولین و مردم این منطقه است.

تخصیص آب از رودخانه سیمره برای آبی کردن دیم‌زارهای رومشکان مطالبه عمومی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان‏، اسفندیار حسنی‌مقدم در جلسه شورای کشاورزی شهرستان رومشکان گفت: ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان رومشکان دیم هستند این در حالی است که رودخانه خروشان سیمره در کنار این شهرستان عبور می‌کند اما میانگین اراضی آبی کشاورزی آن ۸ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ادامه داد: مهم‌ترین چالش در بخش کشاورزی بحث آب است با عنایت به اینکه نیم درصد سدهای کشور در لرستان وجود دارد و میزان حجم آب ذخیره شده در لرستان بالغ بر ۲۰۰ میلیون  مترمکعب است و این حجم در کشور ۵۰ میلیارد متر مکعب ذخیره آب است. به‌عبارت دیگر با اطمینان می توان گفت ۱۱ درصد آب‌های کشور در استان لرستان وجود دارد و از طرفی با عنایت به اینکه 4.7 درصد زمین های زراعی کشور در استان قرار دارد، برای لرستان ۲ الی ۳ برابر امکان بهره‌برداری از این میزان آب، جهت اراضی کشاورزی لازم است وجود داشته باشد.

حسنی مقدم اضافه کرد: به‌منظور تخصیص آب مورد نیاز جهت آبی کردن اراضی کشاورزی در سطح استان و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری و تولید در واحد سطح حمایت مقامات ارشد استان، مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مقامات کشوری مورد انتظار است.

وی در پایان بر لزوم اجرای عملیات آبخوانداری و آبخیزداری در شهرستان رومشکان و کشت گیاهان دارویی ، توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار و کم بازده ، احداث جاده های بین مزارع ، مجوز احداث کارخانه خوراک دام و مرکز جمع آوری شیر ، احداث بازارچه‌های محلی ، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و اجرای سیستم های نوین آبیاری تاکید و دستورات لازم را صادر کردند.

در این جلسه مدیرکل شیلات لرستان ، معاونین بهبود تولیدات دامی و گیاهی ، معاون اداره کل امور عشایر ، مدیران  "امور اراضی ، صنایع تبدیلی و غذایی و تعاون روستایی" ،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان را همراهی می کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید