Iranian Agriculture News Agency

با 2 پروژه در دستور کار معاونت آب و خاک محقق می‌شود:

جهش تولید در خاک دیمزارهای کشور با مدیریت و ارتقای ماده آلی خاک‌های کشاورزی

2 پروژه مدیریت و ارتقای ماده آلی خاک های کشاورزی و مدیریت پایدار خاک دیمزارها با هدف جهش تولید، امسال در دستور کار معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

جهش تولید در خاک دیمزارهای کشور با مدیریت و ارتقای ماده آلی خاک‌های کشاورزی
 
 
 

 

به گزارش خبرگزاری ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی معاونت آب و خاک با اعلام این مطلب افزود: بیش از ۶۵ درصد خاک های کشور کمتر از یک درصد ماده آلی دارند و برای این وضعیت باید چاره اندیشی شود.

جهانبخش میرزاوند گفت: نخستین گام در راستای مدیریت و ارتقای ماده آلی خاک، شناسایی وضعیت ماده آلی خاک‌های کشاورزی و دشت های کشور و سپس شناسایی موادی است که بتواند ماده آلی خاک را افزایش دهد.

وی اظهار کرد: ما منابع مختلفی مانند کودهای حیوانی، بقایای گیاهان قابل تبدیل به کمپوست سالم و کود، نگهداری و بازگرداندن بقایای گیاهی مزارع به خاک، کودهای سبز و کشت در درون بقایای گیاهی در قالب کشاورزی حفاظتی برای تامین ماده آلی خاک های کشاورزی داریم.

میرزاوند تصریح کرد: بسیاری از خاکهای کشاورزی به علت کشت و برداشت های سالانه و جمع آوری یا آتش زدن بقایای گیاهی، حاصلخیزی و قدرت باروری خود را از دست داده اند، زیرا بر اثر این اقدامات، ماده آلی به خاک برنگشته است.

وی افزود: برای افزایش ماده آلی خاک تلاش می‌کنیم با آموزش و فرهنگ‌سازی بهره برداران، کشاورزی حفاظتی را در کشور گسترش دهیم.

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی درباره پروژه مدیریت پایدار خاک دیمزارها نیز گفت: بر اساس یافته‌های تحقیقاتی، فرسایش خاک اراضی دیم در کشور ۷ برابر خاک مراتع و جنگل ها است و ورود انسان موجب این میزان فرسایش شده است.

وی نقش دیمزارها در تولید محصولات کشاورزی را پایین خواند و اذعان داشت: متوسط عملکرد غلات در مزارع دیم کشور بین ۷۰۰ کیلوگرم تا یک هزار کیلو گرم در هر هکتار است.

میرزاوند افزایش عملکرد تولید غلات را از اهداف پروژه مدیریت پایدار خاک دیمزارها عنوان و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این پروژه، عملکرد تولید در اراضی دیم دست کم  ۳۰۰ کیلوگرم تا ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش یابد.

وی در عین حال گفت: ما در کشور دارای اراضی دیم کشاورزی با عملکرد خوب تولید نیز هستیم که علت آن به نحوه مدیریت بهره بردار در این اراضی بر می گردد.

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی درباره وضعیت خاک های کشاورزی کشور اظهار داشت: نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از خاک‌های کشاورزی کشور درجه یک و بدون محدودیت و مابقی به نوعی با محدودیت هایی برای کشت مانند محدودیت آبی، شوری، سنگریزه، عمق خاک و محدودیت قلیایی و شیب روبرو هستند.

وی اذعان داشت: تلاش می کنیم با اجرای پروژه های آب و خاک، اثرات این محدودیت ها را بر کشت و تولید کاهش دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید