Iranian Agriculture News Agency

انگور جایگزین مناسبی برای محصولات سردسیری در معرض خطر تگرگ و سرما

​مدیر جهادکشاورزی شهرستان جیرفت گفت: انگور می تواند جایگزین مناسبی باشد برای محصولاتی که در معرض سرمازدگی و تگرک در مناطق کوهستانی هستند.

انگور جایگزین مناسبی برای محصولات سردسیری در معرض خطر تگرگ و سرما
به گزارش خبرنگار ایانا در جنوب کرمان، علی سالاری مدیر شهرستان در حاشیه بازدید رییس سازمان از باغات انگور جبالبارز اظهار کرد: شهرستان جیرفت با برخورداری از تنوع اقلیمی، پتانسیل تولید، طیف وسیعی از محصولات زراعی و باغی را دارا است  که تغییرات اقلیمی حادث شده در سنوات اخیر محدودیت‌هایی را در بخش جغرافیایی تولید محصولات کشاورزی به تولید کنندگان تحمیل کرده که بارندگی‌های سیل آسا، تگرگ و سرمازدگیهای پی در پی از جمله این محدودیت‌ها است.

سالاری عنوان کرد: به‌منظور کاهش خسارت به بهره‌برداران بخش کشاورزی، توجه به روش‌های جدید تولید و همچنین ایجاد تغییر در جغرافیای تولید محصولات مختلف می‌تواند به‌عنوان جایگزین مناسبی مدنظر باشد.

وی اضافه کرد: در همین راستا با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در حوزه محمدآباد مسکون امکان تولید زردالو فراهم بود ولی در چند سال گذشته مرتبا این باغات بدلیل تغییرات اقلیمی دچار خسارت تگرک و یا سرمازدگی شده که به لحاظ ضرورت بحث اصلاح الگوی کشت در یک پایلوت باغ زردالو در دستور کار قرار گرفت.

سالاری اظهار کرد:‌ پس از بررسی کارشناسی در سال ۹۵ اقدام به کشت ارقام متفاوت انگور شامل لعل، فخری، فلیم، پرلت، صاحبی و کندری شد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان عنوان کرد: با توجه به بررسی میدانی در طی این مدت به نظر می‌رسد که تولید انگور می‌تواند جایگزین مناسب و اقتصادی بوده و در مناطق وسیعی از دشت جیرفت تا دامنه‌های کوهپایه‌ها با تولید اقتصادی کشت شود.

وی گفت: این پایلوت در سطح بیش از یک هکتار به دو روش داربستی و پاچراغی اجرا و به بهره برداری رسیده است

وی به بهره‌بردار خوش ذوق این باغ، علی سعیدی خداقوت گفته و از خداوند برای ایشان ارزوی سلامتی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید