Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی کردستان در مسیر توسعه پایدار

دولت تدبیر و امید به توسعه بخش کشاورزی استان کردستان که حدود ۳۰ درصد اقتصاد استان را بر عهده دارد، توجه ویژه‌ای داشته بطوریکه میزان برداشت محصول در هفت سال اخیر از رشد ۵۷ درصدی برخوردار شده است.

کشاورزی کردستان در مسیر توسعه پایدار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، عملکرد دولت در بخش های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور قابل توجه است اما دستاوردهای آن در بخش کشاوزی کردستان آن چنان خیره کننده بوده که توسعه این بخش را پیشتازتر از صنعت قرار داده است.

ریل گذاری برای توسعه پایدار کشاورزی در کردستان را می توان در جذب ۹ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت، افزایش ۵۷ درصدی تولید محصولات کشاورزی، افزایش ۱.۲ برابری ظرفیت سردخانه‌ها و افزایش پنج دهم درصدی ضریب مکانیزاسیون برای هر هکتار ارزیابی کرد.

کردستان در تولید اکثر کالاهای مهم جز رتبه های ۱۰ کشور از جمله رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید میوه در باغات دیم، رتبه سوم تولید نخود، رتبه چهارم تولید گندم، رتبه پنجم تولید سیب زمینی و رتبه ۶ تولید آفتابگردان است.

وسعت و استعدادهای سرزمینی کردستان، برای کشاورزی مناسب است و این بخش با اتکا به توانمندی های خود توان رفع مشکلات اشتغال و توسعه پایدار استان را دارد بطوریکه هم اکنون زندگی حدود ۱۶۰ هزار بهره بردار با جمعیت تحت پوشش حدود ۶۰۰ هزار نفری به این بخش وابسته است.

جذب ۹هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت در بخش کشاورزی کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اجرای طرح ها که از آن به عنوان سرمایه گذاری ثابت و توسعه زیرساخت ها یاد می‌شود، افزود: در هفت سال گذشته ۹ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای پنج هزار و ۶۹۴ طرح جذب شده است.

محمدفرید سپری افزود: این طرح ها در بخش های صنایع تبدیلی و خدماتی کشاورزی، تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزه و احداث واحدهای تولیدی برای توسعه بخش، افزایش کمی و کیفی تولیدات، ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و ارتقای درآمد سرانه است.

به گفته وی با این میزان اعتبار ۳۷ هزار و ۱۹۴ شغل جدید در بخش کشاورزی ایجاد و همچنین اشتغال ۱۷ هزار و ۷۳۶ نفر از فعالان بخش کشاورزی تثبیت شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام این خدمات باعث ارتقا درآمد سرانه، ماندگاری در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهر شده است، افزود: افزایش ۳۶ درصدی ظرفیت پرورش مرغ گوشتی، افزایش ۸۳ درصدی  ظرفیت پرورش مرغ مادر گوشتی، افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد کلنی زنبور عسل، افزایش ۱۵۲ درصدی تولید پرورش قارچ خوراکی، افزایش ۳۳ درصدی تجهیز اراضی آبی به سیستم‌های نوین از جمله عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی طی هفت سال گذشته است.

افزایش ۵۷ درصدی تولید محصولات کشاورزی در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی استان به مرز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن رسید این در حالی است که میزان تولید محصولات در سال ۹۲ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید شده بود.

سپری افزود: این افزایش در مجموع محصولات زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان و غلات بوده که به نوبه خود انقلابی در تولید کالاهای مختلف بوده و هم اکنون سازمان جهاد کشاورزی به دنبال مراقبت از این افزایش برای جلوگیری از شکنندگی آن است.

وی ادامه داد: این افزایش در سایه تلاش های گسترده در بخش های مختلف از جمله استفاده از بذر مناسب، بذرهای مناسب با نیاز کمتر به آب و راندمان تولید بالا، تنوع بذری، تناوب در کشت، تغذیه و برداشت مناسب، جلوگیری از افت و ریزش در چهارسال گذشته با راهنمایی کارشناسان و تلاش کشاورزان به دست آمده است.

سپری اضافه کرد: در این مدت تولیدات زراعی با ۵۱ درصد از یک میلیون و ۴۱۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن، محصولات باغی با ۴۱ درصد رشد از ۲۴۰ هزار تن به ۳۴۰ هزار تن، محصولات دامی با ۱۲ درصد از ۱۷۶ هزار تن به ۳۸۷ هزار تن رسیده است.

امسال بیش از سه میلیون تُن محصول کشاورزی در کردستان تولید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال نیز پیش بینی می‌شود میزان تولیدات بخش کشاورزی این استان در سال زراعی جاری به سه میلیون و ۱۱۲ هزار تُن برسد.

سپری کشاورزی اظهار داشت: این میزان محصول در بخش های مختلف زیر بخش کشاورزی شامل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن محصول زراعی، ۴۰۰ هزار تُن محصول باغی،   ۴۰۱ هزار تُن محصول دامی و  ۱۰ هزار تُن محصول شیلاتی است.

وی با بیان اینکه کردستان ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول را دارد، افزود: هم اکنون توسعه بخش های مختلف برای تحقق این میزان تولید آغاز شده که تخصیص آب مورد نیاز ۹۶ هزار هکتار اراضی دیم برای تبدیل به آبی از جمله این اقدامات بوده که سال گذشته به نتیجه رسیده است.

فرآوری محصولات کشاورزی ۱۰۳ درصد رشد یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه میزان پایین فرآوری محصولات کشاورزی از موضوعات آزاردهنده بخش کشاورزی است، یادآور شد: از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزاتر تن تولید استان هم اکنون حدود ۹۰۰ هزار تن آن فرآوری می شود.

به گفته سپری، در هفت سال دولت تدبیر و امید واحدهایی مختلفی برای فرآوری محصولات کشاورزی آغاز شده که با دریافت پروانه تاسیس و بهره برداری از این طرح ها میزان فراوری با ۴۰۰ هزار تن افزایش به یک میلیون ۳۰۰ هزار تن می رسد.

وی عمده این طرح ها را در بخش های تولید خوراک دام و طیور، میوه خشک، بسته بندی غلات و حبوبات، واحدهای سردخانه ای، کارخانه های آرد و کنسانتره عنوان کرد و افزود: هم اکنون این طرح ها حداقل از ۲۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

رشد ۱.۲ برابری ظرفیت ذخیره سازی محصولات در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از رشد ۲ برابری ظرفیت ذخیره سازی محصولات استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: این ظرفیت استان در سال ۹۲ حدود ۲۹۲ هزار تن بوده و امروز این عدد به ۶۴۸ هزار تن رسیده است.

سپری افزود: در سال ۱۳۹۲ این استان دارای سه واحد سردخانه‌ای، هشت واحد سیلوی گندم و چهار انبار بود که با سرمایه گذاری‌های مختلف به ۲۵ واحد سردخانه، ۱۷ واحد سیلو و ۱۵ واحد انبار رسیده است.

وی تاکید کرد: با خدمات هفته ساله دولت تدبیر و امید ظرفیت سردخانه‌ای با رشد ۱۰ برابری از سه هزار و ۵۰۰ تن به ۴۰ هزار تن، ظرفیت سیلوها با ۱۰۶ درصد افزایش به ۲۸۵ هزار تن  و ظرفیت انبار با ۴.۴ برابر رشد از سه هزار و ۵۰۰ تن ۲۰ هزار تن رسیده است.

سپری با اشاره به اینکه اگر تسهیلات مناسب برای این طرح ها تزریق شود می توان در یک سال آینده از تمامی این ظرفیت استفاده کرد، یادآور شد: ایجاداشتغال، کاهش ضایعات، تنظیم بازار محصولات کشاورزی، تامین محصولات کشاورزی خارج از فصل، ایجادارزش افزوده، افزایش درآمدسرانه وتثبیت شغل از مزیت های وجود ظرفیت ذخیره و انبار در منطقه است.

۲۶.۵ درصد اراضی کشاورزی کردستان در دولت تدبیر و امید تجهیز شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید (سال ۱۳۹۲) تاکنون ۱۴ هزار و ۹۲۲ هکتار اراضی آبی استان به سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی تجهیز شده که حدود ۲۶.۵ درصد کل طرح‌های اجرا شده در این بخش است.

سپری اظهار داشت: از سال ۱۳۷۲ تاکنون طرح‌های نوین آبیاری در ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار اراضی این استان اجرا شده که شامل ۴۰ درصد اراضی آبی استان است که با اجرای این میزان سیستم آبیاری سالانه حدود ۲۲۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می‌شود.

وی افزود: تاکنون یک هزار میلیارد ریال برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کردستان هزینه شده و این استان رتبه اول کشور را در اجرای طرح داشته و حدود ۱۸ درصد از میانگین ۲۲ درصد کشور بالاتر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: این سازمان در نظر دارد با همکاری بهره‌برداران و پرداخت تسهیلات بلاعوض سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان را در سال جاری به سامانه‌های نوین آبیاری مجهر کند.

وی اضافه کرد: این میزان زمین شامل یک هزار و ۹۰۰ هکتار به سامانه بارانی، ۳۰۰ هکتار قطره‌ای و یک هزار و ۳۰۰ هکتار هم کم فشار مجهز است.

سپری گفت: برای اجرای این طرح‌ها ۴۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم است و دولت در نظر دارد به منظور افزایش بهره‌وری استفاده از آب و راندمان تولید در مزراع و باغات برای اجرای این طرح‌ها تسهیلات یارانه‌ای بلاعوض در ۲ بخش اراضی خرده مالکی و تجمیعی تخصیص دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: هم اکنون سهم این تسهیلات اراضی خرده مالکی هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۱۷۵ میلیون ریال، بارانی ۱۰۵ میلیون ریال و کم فشار ۷۰ میلیون ریال است.

سپری افزود: همچنین اگر کشاورزان اراضی خود را به صورت تجمیعی یا یکپارچه سازی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کنند تا ۸۵ درصد هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود و تنها ۱۵ درصد هزینه به عهده مالکین است.

بیش از سه هزار میلیارد ریال در بخش مکانیزاسیون کردستان سرمایه‌گذاری شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید با استفاده از تسهیلات بانکی مصوب سه هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال در بخش تجهیز و خرید مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان سرمایه گذاری شد.

سپری اظهار داشت: با استفاده از ای میزان سرمایه گذاری ضریب مکانیزاسیون کشاورزی این استان از ۱.۷۲ اسب بخار در هر هکتار به ۲.۲ اسب بخار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این شاخص پنج دهم اسب بخار از ۱.۷ اسب بخار میانگین کشوری بالاتر است، اضافه کرد: با توجه به این شاخص، کردستان در کشور ضریب اول در رتبه مکانیزاسیون را دارد و ۹۸ درصد از کشت و برداشت گندم در استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کردستان افزود: در نتیجه این عملکرد دولت هم اکنون حدود ۱۰۰ درصد عملیات خاک ورزی، ۹۸ درصد کاشت، ۶۰ درصد داشت، ۹۵ درصد برداشت محصولات کشاورزی (عمدتاً زراعت) در این استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

سپری با بیان اینکه بهبود وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی موجب افزایش کمی و کیفی تولید محصولات و کسب درآمد بیشتر کشاورزان می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تسهیلات مکانیزاسیون در راستای تثبیت اشتغال پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: در نتیجه پرداخت سه هزار و ۸۳۹ میلیارد ریالی تسهیلات بانکی به متقاضیان این استان از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸ چهار هزار و ۳۴ دستگاه تراکتور، ۲۱۱ دستگاه کمباین، یک هزار و ۳۴۸ دستگاه ادوات خاکورزی حفاظتی، بذر کار کشت مستقیم و بذرکارهای کشت غلات خریداری و به ناوگان مکانیزه کردستان اضافه شده است.

سپری گفت: کردستان دارای ۲۷ هزار دستگاه تراکتور، یک هزار و ۳۱ دستگاه کمباین و ۶۰ هزار دستگاه ادوات کشاورزی است که حدود ۶۰ درصد از این وسایل عمری بالای ۲۵ سال دارند و نیازمند نوسازی هستند که با توجه به این مساله و انجام فعالیت‌های ترویجی کردستان در چند سال گذشته هواره در رتبه اول جذب تسهیلات این بخش قرار گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: امسال نیز ۹۲۰ میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون به این استان برای خرید تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی تخصیص یافته است.

بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی کردستان سرمایه‌گذاری می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال با سرمایه گذاری ۱۷ هزار و ۹۸۳ میلیارد ریالی، ۱۸۳ هزار و ۳۹۸ تن به ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی این استان اضافه می‌شود.

سپری اظهار داشت: این میزان سرمایه گذاری در ۱۰ زیربخش کشاورزی شامل آب و خاک، زراعت، باغبانی، مکانیزاسیون، حفظ نباتات، دام و طیور، شیلات، توسعه بازرگانی، صنایع تبدیلی و ترویج انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: منابع مالی این سرمایه‌گذاری‌ها از چهار محل شامل سه هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال از محل تملک ملی، یک هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال از محل تملک استانی، ۱۳ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال از محل تسهیلات دولتی و ۲۹۲ میلیارد ریال نیز از محل خودیاری بهره‌برداران تامین خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این سازمان در نظر دارد امسال برنامه‌های توسعه‌ای خود را به سمت تحقق اهداف جهش تولید سوق داده تا علاوه بر رسیدن به افزایش ۱۸۵ هزار و ۳۹۸ تنی محصولات، موجبات ایجاد هفت هزار و ۸۵۳ فرصت شغلی جدید و تثبیت ۴۰ هزار و ۳۰۵ شغل را فراهم کند.

وی یادآور شد: در این برنامه کاری بخش زراعت با پنج هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری بیشترین میزان پیش بینی را به خود اختصاص داده و پس از آن آب و خاک با چهار هزار و ۸۷ میلیارد ریال، دام طیور با ۲ هزار و ۷۸۹ میلیارد ریال و باغبانی با ۲ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سپری تاکید کرد: انتظار می‌رود با تحقق این میزان سرمایه گذاری میزان تولیدات فعلی کشاورزی کردستان از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۴۲ هزار و ۷۶ اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید