Iranian Agriculture News Agency

با افزایش حدود 600 درصدی اعتبارات در 4 سال محقق شد:

اختصاص 130 میلیارد تومان به بازسازی و مرمت قنوات در سال 99/ کاهش رویکرد خیرین به مرمت و لایروبی قنات

130 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری به مرمت و بازسازی قنوات کشور اختصاص یافت.

اختصاص 130 میلیارد تومان به بازسازی و مرمت قنوات در سال 99/ کاهش رویکرد خیرین به مرمت و لایروبی  قنات



مدیر کل دفتر امور آب وزارت جهادکشاورزی در گفت و گو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ضمن اعلام این خبر افزود: اعتبارات قنوات طی 2 سال اخیر افزایش خوبی داشته به طور مثال این رقم در سال 95 خورشیدی حدود 17 میلیارد تومان بود که به 130 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.
رضا سرافرازی با بیان این که با وجود تمام تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی در چند سال اخیر 25 درصد قنوات کشور توسط این وزارتخانه و 15 درصد توسط مردم مرمت و بازسازی شده است، اظهار داشت: برای تسریع در مرمت و بازسازی قنوات حداقل سالانه 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی گفت: با توجه به این که قنوات در کشور پراکنده و بیشتر بهره برداران آن از قشرهای کم درآمد هستند، دولت باید توجه ویژه ای به قنوات کشور به عنوان یکی از منابع آبی و سازگار با محیط زیست داشته باشد.

node_833


سرافرازی تعداد قنوات فعال در کشور را 41 هزار رشته عنوان کرد و اظهار داشت: 14 درصد اراضی آبی کشور زیر پوشش منابع آبی قنوات هستند.
وی افزود: بین 6 تا 8 میلیارد متر مکعب آب از قنوات کشور استخراج می‌شود.
به گفته مدیر کل دفتر امور آب وزارت جهادکشاورزی بیشتر قنوات کشور در استانهایی همچون خراسان‌رضوی، خراسان جنوبی، یزد، مرکزی و سیستان و بلوچستان پراکنده اند.
وی درباره نقش خیرین در مرمت و بازسازی قنوات تصریح کرد: در سنوات گذشته عرف بوده که خیرین به مرمت و لایروبی این سازه آبی کمک کنند چون مردم همواره قنات را مقدس می‌دانستند و حتی بسیاری از اراضی پایاب قنات نیز اوقافی بوده است،با این حال طی 7 سال اخیر کمک های خیرین در حوزه قنات کم شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید