Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه در گفتگو با ایانا خبر داد:

کاهش 90 درصدی قیمت میوه‌های تابستانی در بازار

سود ۹ درصدی خرده‌فروشان از بازار میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه گفت: با کاهش قیمت میوه در بازار اقبال مصرف کننده برای خرید آن بیشتر خواهد شد و با توجه به حجم این محصولات در بازار، پیش بینی ما این است که روند کاهش قیمت باز هم ادامه خواهد داشت.

کاهش 90 درصدی قیمت میوه‌های تابستانی در بازار

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران( ایانا)، قیمت میوه‌های تابستانه در بازار که در اوایل تیرماه بسیار بالا و دور از دسترس به نظر می‌رسید، در هفته‌های اخیر و با افزایش میزان این محصولات در بازار، کاهش قیمت بسیار چشمگیری داشته و این محصولات برای عموم بیشتر قابل پذیرش شده است اگرچه با توجه به تداوم داستان همیشگی فاصله قیمت از باغ و مزرعه تا بازار مصرف هنوز فاصله ای نجومی و غیرمعقول باقی است.

در این خصوص، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به کاهش حدود 90 درصدی قیمت میوه‌های تابستانی در بازار  طی یکی - دو هفته اخیر اظهار کرد: با افزایش میزان میوه‌های تابستانی و اشباع بازار این محصولات، قیمت میوه در بازار کاهش چشمگیری داشته است، البته با توجه به میزان تولید، باز هم شاهد کاهش قیمت این محصولات خواهیم بود.

وی با تأکید بر این نکته که کاهش قیمت خرید از کشاورزان شروع شده، تصریح کرد: افزایش تولید محصول قیمت آن را از مبدأ کاهش داده و باعث کاهش قیمت در بازار و خرده فروشی شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه، تفاوت قیمت خریداری میوه از کشاورزان تا فروش در خرده فروشی‌ها را تنها 35 درصد سود برای اعضای این اتحادیه دانسته و خاطرنشان کرد: زمانی که میوه به خرده فروشی سطح شهر می‌رسد، قانونمند شده و تمام اعضا موظف هستند سبزی و میوه را با 35 درصد سود در نظر گرفته شده در فاکتور به فروش برسانند که در واقع با محاسبه هزینه‌ها، میزان فسادپذیری و ضایعات محصولات، میزان سود برای خرده‌فروش به 9 درصد تقلیل می‌یابد.

دست دلالان از خره‌فروشی کوتاه است

وی با اشاره به این نکته که واسطه‌گری و حضور دلالان پیش از رسیدن میوه و سبزی به خرده‌فروشی‌ها رخ می‌دهد، عنوان کرد: پس از خرید و رسیدن آن به خرده فروشی‌ها، دیگر واسطه و دلال وجود ندارد.

کارگر، حضور دولت به عنوان ناظر بر خرید و فروش میوه را مثبت ارزیابی کرده و گفت: دولت و وزارت جهاد کشاورزی نظارت کامل بر امور خرید و فروش دارند و دخالتی در قیمت‌گذاری محصولات نمی‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید