Iranian Agriculture News Agency

حمایت از تولید کننده و مصرف‌کننده با برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی تخم مرغ

نشست برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ با حضور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان ، جمعی از روسای ادارات ستادی و شهرستان ها و نیز مدیران اتحادیه و شرکت های مرتبط در محل سالن کنفرانس اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار شد.

حمایت از تولید کننده و مصرف‌کننده با برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی تخم مرغ

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هدف از این نشست را ابلاغ دستورالعمل برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ اعلام کرد و گفت: این طرح با هدف بهبود و تقویت سیستم کنترل و نظارت دقیق بر روند تولید تا عرضه تخم ماکیان، رعایت زنجیره سرد و امکان ردیابی تخم ماکیان در تمامی مسیر زنجیره تولید تا مصرف،  هویت‌دار شدن تخم ماکیان (دارای مشخصات تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، محل تولید و بسته‌بندی)و ... تدوین شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تخم مرغ را یک کالای استراتژیک معرفی کرد و اذعان کرد: این محصول در مقایسه با انواع دیگر محصولات پروتئینی دارای قیمت مناسب و ارزش غذایی بالا است.

این مقام مسئول گفت: این فراورده یکی از مهم‌ترین فراورده‌های خام پروتئینی محسوب می‌شود، زیرا علاوه بر اینکه تخم مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین می‌کند از جمله ده غذای پرخطر در انتقال بیماری به انسان نیز است.

وی با اعلام اینکه ایران دهمین کشور تولید کننده تخم مرغ جهان است، بیان کرد: اکنون که با تحریم های اقتصادی روبرو هستیم یکی از راه های غلبه بر این تحریم‌ها، صادرات فراورده های خام دامی از جمله این محصول می باشد و این در صورتی میسر است که زیرساخت ها و زیربناها فراهم شود.

رشیدی اعلام کرد: با اجرایی شدن برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ، امکان رقابت این محصول در بازار های داخلی و خارجی (افزایش کیفیت و ارزش افزوده) و به دنبال آن صادرات این محصول بیش از پیش میسر می‌شود و در واقع شاهد رونق این صنعت خواهیم بود که  اشتغال زایی و تحقق شعار سال را دربر دارد.

این مقام مسئول نقش مهم تولیدکنندگان صنعت مرغ تخمگذار را برجسته شمرد و خواستار همکاری بیش از پیش صنف و اتحادیه تعاونی مرغداران تخمگذار استان در عملیات اجرایی و تحقق این طرح در استان شد.

رشیدی گفت: اتحادیه ها با ایجاد زنجیره تولید تخم مرغ سبب سوق دادن سود تولیدی این محصول به سمت تولید کننده و کاهش دغدغه های آنها( تامین نهاده) شوند.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان کرمان یکی از اداراتی است که تمام تلاش خود را برای تسهیل و رفع موانع تولیدکنندگان در حوزه دام، طیور و آبزیان انجام می دهد، افزود:  این اداره کل با  همکاری و کمک معنادار به تولید کنندگان سبب اجرایی شدن مرحله به مرحله این طرح خواهد شد.

رشیدی افزود: ایجاد مرکز مستقل جمع آوری و بسته بندی تخم ماکیان از سوی اتحادیه در تسهیل برنامه ملی مذکور نقش بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بهبود و ارتقای کیفیت این محصول سبب افزایش ارزش افزوده کالا و همچنین رعایت و حفظ حقوق مصرف کننده با ایجاد امنیت غذایی، رضایت و آرامش خاطر مصرف کننده، جلب اعتماد و اطمینان آن می‌شود.

این مقام مسئول از درجه بندی تخم مرغ براساس این طرح خبر داد و افزود: همچنین با اجرایی شدن این طرح، تخم‌مرغ رتبه ‌بندی می‌شود و مشتری می‌تواند نوع تخم‌مرغ از ممتاز  تا معمولی را انتخاب کند.

وی اعلام کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، اجرای این طرح سبب جلوگیری از بروز آلودگی ثانویه در اثر تماس با دست فروشندگان، خریداران، شانه و کارتن آلوده به انواع میکروب می‌شود.

رشیدی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان در راستای ارتقای امنیت زیستی و بهداشتی واحدهای پرورش طیور تلاش های فراوان کرده است تا به حفظ و حراست از این سرمایه بپردازد.

وی با اعلام اینکه این اداره کل نظارت کافی بر محموله‌های تخم مرغ وارد شده از سایر استانها دارد، افزود: وسعت و پهناوری استان و وجود فرصت‌های سرمایه گذای در آن، راه‌اندازی و بهره‌برداری از حداقل چندین واحد بسته بندی تخم مرغ با به‌کارگیری مسئول فنی و بهداشتی دامپزشک را می‌طلبد.

این مقام مسئول به لزوم حفظ زنجیره سرد در کیفیت و سلامت این محصول اشاره کرد و بیان کرد: حمل و نقل تخم ماکیان (انتقال این محصول به فروشگاه از واحدهای تولیدی)  در شرایط سرد با  ماشین های یخچال دار لازم و ضروری است.

وی ضمن اشاره به ایجابی و تشویقی بودن این طرح، اظهار کرد: عرضه این فراورده از ابتدای تیرماه سالجاری در مراکز بزرگ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها در شرایط سرد نگه‌داری امکان‌پذیر شده است، همچنین از اول شهریور ماه نیز در سراسر استان خرده‌فروشی‌ها ( سوپرمارکت‌ها، بقالی ها و بازارهای محلی) نیز باید تخم مرغ را داخل یخچال نگهداری و به صورت بسته بندی عرضه کنند.

رشیدی در پایان بیان کرد: در استان کرمان با دارا بودن زنجیره کامل پرورش طیور شامل مرغ اجداد، مادر، تخم گذار و نیمچه گوشتی، بیش از 32 واحد مرغ تخم‌گذار وجود دارد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید