Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

خرید تضمینی بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 409 هزار و 16 تن گندم تضمینی در کردستان خریداری شده که 380 هزار تن از این میزان در سامانه سیفا ثبت شده است.

خرید تضمینی بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، کردستان با جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم  و ۱۲۱ هزار اراضی آبی است.

حدود ۱۲ درصد از کل اراضی کردستان آبی و ۸۸ درصد دیم است و جمعیت بهره‌بردار کشاورزی کردستان ۱۱۵ هزار نفر است، این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

سالانه نزدیک به سه‌ میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان تولید می‌شود که بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.

خرید گندم در کردستان از یکم تیر آغاز شده و تا پایان روز پنجم مرداد بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی کردستان،  409 هزار و 16 تن خریداری شده است

 تولید یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن گندم در کردستان در سال زراعی امسال پیش‌بینی شده است، خرید گندم در کردستان از یکم تیرماه امسال آغاز شده است و تا پایان روز پنجم مرداد ماه بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی کردستان،  409 هزار و 16 تن گندم تضمینی در کردستان خریداری شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 409 هزار و 16 تن گندم تضمینی در کردستان خریداری شده که 380 هزار تن از این میزان در سامانه سیفا ثبت شده است.

فرید سپری خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این میزان گندم خریداری شده، 968 میلیارد تومان است.

به گفته وی، 212 میلیارد تومان معادل 22 درصد از کل بهای گندم تا این لحظه پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از فعال بودن 81 مرکز خرید گندم در استان خبر داد و گفت: 25 هزار و 494 کشاورز بهره‌بردار در این زمینه در استان فعالیت می‌کنند. 

وی اضافه کرد: میزان رشد خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2.5 درصد بوده است.

سپری آهنگ خرید روزانه ۲۳ هزار و ۳۱۴ تن عنوان کرد و گفت: میزان  حمل گندم مازاد بر نیاز استان از  مراکز موقت 70 میلیون و 423 هزار کیلوگرم است.

وی افزود: میزان حمل داخل استان 5 میلیون و 552 هزار و 580 کیلوگرم بوده است.

جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: از ابتدای فصل خرید گندم تاکنون ۳۸۵ هزار و ۷۰۲ تُن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان کردستان در قالب ۶۹ هزار و ۵۳۸ محموله تحویل مراکز خرید شده است.

 ۸۱ مرکز از ۹۰ مرکز خرید گندم در استان فعال شده است، خرید گندم به مرز ۳۱ هزار تُن در روز رسیده است

وی افزود: ۸۱ مرکز از ۹۰ مرکز خرید گندم در استان تاکنون فعال شده است، آهنگ خرید گندم در استان به مرز ۳۱ هزار تُن در روز رسیده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اذعان کرد: تا ۲۳ تیرماه امسال مطالبات گندم‌کاران استان که معادل ۲۳.۵ درصد از میزان خرید تضمینی گندم در استان است، تسویه شده است.

وی گفت: در مرحله پنجم واریز بهای خرید تضمینی گندم ۶۷۵ میلیارد و ۴۲۲ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۱۸۸ ریال به حساب گندمکاران استان واریز شده است.

در مجموع ۲ هزار و ۱۲۵ میلیارد و ۴۱۹ میلیون ریال بهای خرید گندم به کشاورزان استان پرداخت شد

 به گفته این مقام مسئول در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۱۲۵ میلیارد و ۴۱۹ میلیون ریال بهای خرید گندم به کشاورزان استان پرداخت شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: ۲۶ هزار و ۵۶۴ کشاورز استان گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید گندم داده‌اند.

وی همچنین افزود:‌ ۵۰ هزار تُن از گندم خریداری شده به استان‌های تهران، یزد، گیلان، کرمان، اصفهان،  قم و مازندران حمل شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید