Iranian Agriculture News Agency

خراسان رضوی ظرفیت مناسبی برای توسعه کشت گلخانه دارد

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی شعبه خراسان رضوی گفت: ظرفیت های جدیدی در استان استعداد یابی شده است. امیدواریم بتوانیم در زمینه ایجاد زیرساخت به آنها کمک کنبم.

خراسان رضوی ظرفیت مناسبی برای توسعه کشت گلخانه دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، علی‌اکبر ایزدی با مقایسه تولید در فضای گلخانه ای و تولید در فضای باز تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که برای دولت اهمیت داردو به آن توجه می‌شود این است که در فضای گلخانه ای بهره وری مصرف آب و بهره وری تولید نسبت به منابع آن بسیار بالا است.

وی گفت: در بخش شهرکهای دولتی 6 مجتمع در استان وجود دارد که یکی از آنها در حال بهره‌برداری و بقیه در حال دریافت تسهیلات و تهیه زمین و آب است.

ایزدی اضافه کرد: مجتمع گلخانه ای ترشیز کاشمر که در حال تکمیل زیرساخت است در وسعتی بالغ بر 29 هکتار زمین و 13.5 هکتار گلخانه است.

وی گفت: در این مجتمع 41 قطعه 3 هزار متری و 5 هزار متری وجود دارد که متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل به خرید قطعات به سایت شرکت شهرک‌ها مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل و تحویل شرکت شهرکهای کشاورزی سازمان کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: شهرک ازغند فیض آباد و شهرک بردسکن در حال فعالیتهای مطالعاتی است و شهرک‌های سبزوار در شاخه های گلخانه و شیلات و خواف در شاخه دامداری و درگز در شاخه گلخانه در حال انتخاب زمین است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی شعبه خراسان رضوی گفت: در بخش خصوصی نیز اقداماتی در این زمینه انجام گرفته است که با دریافت تسهیلات نسبت به اجرای پروژه‌های گلخانه‌های اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: مجتمع گلخانه‌ای بنیاد مستضعفان یکی از آنهاست که در حال تکمیل سازه‌های خود است.

ایزدی خاطر نشان کرد: به ازای هر لیتر در ثانیه مصرف آب در هکتار می‌توانیم بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ تن محصول صیفی در فضای باز برداشت کنیم ولی در فضای گلخانه ای تولید این محصول بین ۱۰ تا ۲۰ برابر افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای بخشی از مشکل اشتغال کشور را حل می‌کند گفت: به ازای هر هکتار توسعه کشت‌های گلخانه ای بالغ بر ۲۰ نفر ظرفیت اشتغال ایجاد می شود که می تواند به حل معضل بیکاری کمک کند

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید