Iranian Agriculture News Agency

برداشت گندم در بافق ۱۳ درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی بافق گفت: یکهزار تن محصول گندم از ۲۵۰ هکتار مزارع این شهرستان برداشت شد که نسبت به سال زراعی ۹۸، ۱۳ درصد افزایش دارد.

برداشت گندم در بافق ۱۳ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، علی اکبر رحمتیان افزود: بذر مرغوب، بارندگی مطلوب، کودهی مناسب، آبیاری به موقع، سم پاشی و وجین علف‌های هرز از عمده ترین علت افزایش تولید محصول گندم در شهرستان بافق است.

وی، عمده‌ترین رقم گندم کشت شده را از نوع سیوند، روشن و سیستان اعلام کرد و افزود: علی آباد، فتح آباد، عنایت آباد، مبارکه ،خوسف، رضاییه ، بشکان، دشتخوان ، گزستان، کوشک و سید آبا  از مهمترین مناطق کشت این محصول است.

به گفته مدیر جهادکشاورزی بافق گرچه این محصول نسبت به سال زراعی پارسال افزایش دارد اما به خاطر جایگزینی محصولات باغی از قبیل خرما و پسته که کم آبخواه و فراوانی مشتری آن بیشتر است، تولید و برداشت گندم نسبت به ۱۰ سال گذشته در این شهرستان حدود ۵۰ درصدکاهش نشان می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه ۸۰۰ بهره‌بردار در حوزه کاشت و داشت و برداشت گندم در بافق فعالیت دارند بیان کرد: مقداری از محصول تولید شده در شهرستان به مصرف پخت نان خانگی و مازاد آن به مرکز استان و سایر شهرستان‌های همجوار صادر می‌شود.

رحمتیان خاطرنشان کرد: کشت گندم در آبان و آذر انجام اما برداشت آن در بافق از نیمه خرداد آغاز می‌شود و بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه، تا پایان تیرماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بافق، توزیع بذر اصلاح شده، توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی، و ارایه خدمات فنی و کارشناسی را از جمله اقدام‌های انجام شده این مدیریت برای حمایت از کشاورزان شهرستان عنوان کرد.

شهرستان بافق دارای یک بخش مرکزی، سه دهستان( مبارکه، کوشک و سبزدشت) ۱۰۰ پارچه روستا و آبادی، ۲۸ شورای اسلامی روستایی و ۲۲ دهیاری مصوب است.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

این شهرستان در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت‌های کشاورزی شاهد رونق فعالیت‌های معدنی نیز است، منطقه از لحاظ اندیس‌های معدنی غنی است، از مهمترین آن میتوان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد.

همچنین رگه‌هایی از اورانیوم را می توان در آن مشاهده کرد که در حال حاضر زندگی ۷۰ درصدجمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می شود ضمن اینکه در کنار آن کشاورزی و دامداری نیز در شهرستان رونق دارد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید