Iranian Agriculture News Agency

از سوی رئیس سازمان دامپزشکی کشور صورت گرفت:

ابلاغ شیوه نامه نظارت بهداشتی در عید قربان (منطبق با وضعیت شیوع کرونا)

شیوه‌نامه نظارت بهداشتی در روز عید سعید قربان (منطبق با وضعیت شیوع کرونا ) از سوی رئیس سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ شد.

ابلاغ شیوه نامه نظارت بهداشتی در عید قربان (منطبق با وضعیت شیوع کرونا)

 

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از سازمان دامپزشکی کشور، دکتر علی‌صفر ماکنعلی رئیس این سازمان، شیوه‌‎نامه نظارت بهداشتی در عید سعید قربان، (منطبق با وضعیت شیوع کرونا) را خطاب به مدیران کل دامپزشکی استان‌ها ابلاغ کرد که متن آن به شرح زیر است:

با عنایت به روند گسترش بیماری کووید 19 در سطح کشور، همینطور با امعان‌نظر به پیشنهادات واصله از ادارات کل دامپزشکی استان‌های مختلف و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بویژه فاصله‌گذاری اجتماعی مراتب زیر در خصوص نحوه برگزاری مراسم مذکور به منظور جلوگیری از تجمع و مسافرت‌های غیرضروری درون‌شهری و برون‌شهری و به حداقل رسانیدن مخاطرات بهداشتی ناشی از عدم اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی کووید 19  جهت استحضار و اقدام لازم ایفاد می‌گردد:


 

unnamed (7)

  1. هماهنگی لازم با شهرداری‌ها و نیروی انتظامی به منظور  جلوگیری از ایجاد جایگاه های موقت عرضه دام در سطح استان
  2. کمافی السابق تمامی کشتارگاه‌های استان با رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا در روز عید قربان آمادگی لازم  بمنظور کشتار دام قربانی و تحویل لاشه استحصالی به متقاضیان را داشته باشند.
  3.  هماهنگی لازم با واحدهای بسته بندی فرآورده های گوشتی استان برای عرضه گوشت دام قربانی بصورت گوشت قرمز بسته بندی شده بشقابی با لیبل ویژه عید قربان ترجیحأ بصورت فروش غیرحضوری یا عرضه در فروشگاه‌های مجاز عرضه فرآورده‌های خام دامی استان با ذکر توصیه های بهداشتی لازم بر روی لیبل مربوطه (از قبیل مصرف لاشه 24 ساعت پس از نگهداری در یخچال) صورت پذیرد.
  4. اخذ سفارش توسط قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی از عموم مردم، برای کشتار  دام در کشتارگاه‌های استان و عرضه لاشه دام قربانی به متقاضیان با نصب لیبل لاشه قربانی. شایان ذکر است درج توصیه‌های بهداشتی لازم (از جمله لزوم  مصرف لاشه 24 ساعت پس از نگهداری در یخچال) بر روی لیبل ضروری است.
  5.  با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی از اماکن مذهبی را دارند، توصیه میشود اطلاع‌رسانی لازم به متولیان و متصدیان این مراکز در خصوص عدم دریافت و ذبح دام زنده و دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه و یا محصولات خام دامی بسته‌بندی شده در واحدهای بسته بندی مجاز، صورت پذیرد.

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان این شیوه‌نامه، با بدیهی دانستن احتمال کشتار دام زنده در سطح شهر از اشخاص غیرمطلع، راه‌اندازی اکیپ‌های سیار در سطح شهرستان‌های استان جهت نظارت و ارائه خدمات بهداشتی بر لاشه‌های کشتاری و ترجیحاً هدایت افراد به کشتارگاه‌های دام را ضروری دانسته است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید