Iranian Agriculture News Agency

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کار‌های کشاورزی:

سامانه «بازارگاه نهاده‌های کشاورزی» اصلاح می‌شود

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کار‌های کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اصلاح سامانه «بازارگاه نهاده‌های کشاورزی» در دست پیگیری و اقدام است.

سامانه «بازارگاه نهاده‌های کشاورزی» اصلاح می‌شود

به گزارش ایانا، امید گیلان‌پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما اظهار کرد: سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی صرفا برای کنترل توزیع نهاده‌ها در این شرایط نیست بلکه برای حسابداری ملی نهاده‌ها هم اساساً به چنین سامانه‌هایی نیاز داریم و در شرایط فعلی نیازمان به این سامانه‌ها بیشتر است.

وی افزود: اکنون صرفا در وزارت جهاد کشاورزی بر نحوه توزیع، کنترل می‌کنیم و در ثبت سفارش، تامین و تخصیص ارز نقشی نداشته‌ایم و نداریم.

گیلان‌پور با اشاره به اینکه امسال شرایط سخت‌تری را در مقایسه با پارسال داریم، افزود: تامین و تخصیص ارز و واردات نهاده‌ها کمتر شده است در نتیجه در عرضه نهاده‌ها، محدودیت داریم.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که این سامانه‌ها باید بتوانند آن چیزی را که زندگی مشروع فعالان و ذینفعان این صنعت، بازار و زنجیره ارزش است تحت پوشش قرار دهد، اما اکنون در برخی بخش‌ها مداخله‌های بیش از اندازه و غیرضروری داریم و در برخی بخش‌ها هم  ذینفعان، نادیده گرفته شدند که در حال اصلاح این موضوع هستیم.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کار‌های کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نقش‌هایی را تعریف کردیم که باید دوباره آن‌ها را تعریف کنیم، در نتیجه سامانه «بازارگاه» با وجود این که توانسته است نقش مثبتی را در کنترل و نظارت بر توزیع بازی کند، اما هنوز با آن چیزی که باید باشد فاصله دارد.

وی با بیان اینکه کنجاله در مقایسه با پارسال، ۵۵ درصد کمتر عرضه شده است، گفت: زمانی که عرضه کمتر است اختلاف قیمت، بیشتر می‌شود.

گیلان‌پور با اشاره به اینکه در شرایطی که میان عرضه و تقاضا، تعادل وجود نداشته باشد، نظام بازار هم کارکرد مناسبی نمی‌تواند داشته باشد، افزود: این سامانه‌ها قدری از مسئله را می‌توانند حل کنند اما با توجه به اینکه با کمبود نهاده کنجاله مواجه هستیم، بنابراین بخشی از کارکرد‌ها دچار اخلال می‌شود.

وی با نادرست خواندن این نتیجه‌گیری که همه مشکلات مربوط به سامانه «بازارگاه» است، ادامه داد: در اینکه این سامانه ایراد‌هایی دارد شکی وجود ندارد، اما همه ایراد‌ها نباید به این سامانه منتسب شود.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کار‌های کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش‌های اصلاح شده تحت آزمایش‌های امنیت شبکه قرار دارد، بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای اصلاح سامانه بازارگاه اعلام کرد.

گیلان‌پور افزود: اقدامات لازم برای بخش‌هایی که ما باید الگوی فرآیند‌ها را اصلاح و برای آن برنامه‌نویسی می‌کردیم، انجام شده و بخش زیادی از این ایرادها، به زودی برطرف خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید