Iranian Agriculture News Agency

آلوده شدن68 هزار هکتار از اراضی استان به ملخ‌های مهاجم

رییس سازمان درباره آخرین وضعیت ملخ‌های صحرایی اظهار داشت: ملخ‌های صحرایی در حال ترک ایران هستند و در چند روز گذشته شاهد فرار ملخ‌های صحرایی به سمت پاکستان و هندوستان هستیم.

آلوده شدن68 هزار هکتار از اراضی استان به ملخ‌های مهاجم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی با بیان اینکه امسال 68 هزار هکتار از اراضی استان توسط این ملخ‌های مهاجم آلوده شده است وطبق گزارشات فائو بازگشت ملخها در پاییز پیش‌بینی می‌شود گفت: در نهبندان بیشترین حضور ملخ‌های صحرایی را شاهد بودیم که به مزارع نخل، باغات انجیر و پسته آسیب رساندند.

وی با تأکید بر ضرورت اعتبارات بیشتر برای پیش‌بینی زمان بازگشت ملخ‌ها در پاییز گفت: بیش از دو میلیارد تومان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی تاکنون هزینه شده که تاکنون تنها 400 میلیون تومان به استان اختصاص یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: پیگیری‌های انجام شده با ریاست سازمان حفظ نباتات قول داده شد هزینه‌ها جبران و اعتبارات لازم برای مبارزه پاییز نیز تامین شود.

وی بیان کرد: تا فصل بازگشت ملخ‌های صحرایی هزینه سم‌ها افزایش پیدا می‌کند و اگر حمایت نشویم ممکن است ملخها تا استان‌های مجاور گسترش یابند  و همچنان نیاز به اعتبار داریم تا دستگاه‌های سمپاش را مجهز و سموم را برای پایش و مبارزه خریداری کنیم.

قوسی از حضور آفتی دیگر به نام مگس مدیترانه‌ای خبر داد و افزود: آفت مگس مدیترانه‌ای به نوعی یک آفت داخلی به حساب می‌آید اما مخرب‌ترین آفت برای محصولات باغی است که بیش از 300 گونه میوه، سبزیجات و گیاهان زینتی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون در حال پایش این آفت در شهرستان طبس و شهرستان‌های دیگر هستیم، تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی در سطح روستاها برگزار و تمام تجهیزات ردیابی، پیش آگاهی و کنترل آفت  با هماهنگی مدیریت شهرستان طبس تهیه و در اختیار شبکه مراقبت و پیش آگاهی شهرستان به منظور پایش و اعلام زمان مبارزه قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: یک دستگاه دیتالاگر نیز در محل باغ نصب و یک نفر کارشناس ناظر گیاه پزشکی برای رصد و پایش آفت در منطقه مستقر شد.

قوسی بیان کرد: آماده‌سازی و نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس، فرمون‌های جلب کننده حشرات و طعمه مسموم تهیه شده با پروتئین هیدرولیزات به همراه هماهنگی و مشارکت نیروهای بسیج سازندگی نقش بسزایی در کاهش جمعیت آفت و پیشگیری از خسارت آن داشته است.

وی تصریح کرد: فرمون­های جلب کننده آفت در اواخر فروردین ماه سال جاری در باغات شهرستان طبس توسط کارشناسان شبکه مراقبت شهرستان نصب و ظهور آفت در چهارم خردادماه گزارش شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از باغداران درخواست داریم تا با رعایت بهداشت عمومی باغ و رعایت مسائل قرنطینه‌ای شامل؛ عدم جابجایی و نقل و انتقال میوه‌های آلوده به دیگر نقاط در کاهش میزان آلودگی باغات خود همکاری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید