Iranian Agriculture News Agency

گزارش مرکز ملی آمار از تمدید نرخ تورم

سرریزشدن تورم به خوراک روستاییان

بنا بر گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای در تیرماه ١٣٩٩ به عدد ٢٧درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٢٧درصد بیشتر از تیر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند

 
 

شهروند: تورم در بخش روستایی پا به پای بخش شهری درحال افزایش است. در برخی موارد این تورم حتی از بخش شهری هم پیشی می‌گیرد و جبر اقتصادی را بر قشری از کشور که بیشتر حیات دیمی دارند، بیشتر و بیشتر می‌کند.

بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار تورم تیرماه در برخی کالاها برای خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری بوده است.پدیده تورم در یک‌دهه گذشته، تأثیر قابل توجهی بر ذهنیت ایرانیان گذاشته است. تغییر تصور نسبت به آینده و تأثیر آن بر آینده‌نگری آهسته آهسته بر طبقات متوسط و پایین جامعه تأثیر گذاشت، تا اینکه طی چندسال گذشته دیدن وضعیتی بدون تورم برای اقشار مختلف قابل تصور نبود. حالا این دیوار بلند به صورت کامل بر اقشار پایین جامعه فرو ریخته و حتی تأثیر آن بر خانوارهای روستایی بیشتر هم شده است. اقشاری که حیاتی دیمی دارند و عموما نه جزو حقوق‌بگیران حساب می شوند و نه مشاغل خدماتی. همان‌طور که گفته شد، نرخ تورم دیگر خبر جدیدی به حساب نمی‌آید اما دیدن اینکه بخش روستایی در بخش خوراکی‌ها که ابتدایی‌ترین نیازهایشان است، بیشترین میزان تورم را تجربه کرده‌اند. به معنی وافعی حکم سرریزشدن این پدیده شوم بر شکننده‌ترین خانوارهای جامعه را دارد. دو بخش اصلی مسکن و خوراکی‌ها از ضریب اهمیت ٦٠ درصدی درکل کشور برخوردار هستند. ضریب اهمیت این دو برای خانوارهای شهری ٦٢درصد و برای خانوارهای روستایی ٥٩درصد است، با این تفاوت که در شهرها بخش مسکن هم ضریب بالاتری دارد و هم تورم بیشتری را به خود دیده است. خانوارهای روستایی در ابتدایی‌ترین قسمت از هزینه‌هایشان یعنی در بخش خوراکی‌ها، خصوصا میوه و خشکبار، تورمی حدودا ٢٥درصدی را مشاهده کرده‌اند که این تورم برای خانوارهای شهری حدود ١٧درصد بوده است.

سهم بیشتر روستاییان از سبد تورم

بنا بر گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای در تیرماه ١٣٩٩ به عدد ٢٧درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٢٧درصد بیشتر از تیر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای تیرماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٤,٤ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٦.١ واحد درصدی به ٢١درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٣.٤درصدی به ٢٩.٨درصد رسیده است. این درحالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری  ٢٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ٤,٣ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٥,٩درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٤,٨ واحد درصد افزایش داشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید