Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جلسه تولید محصول گواهی‌شده در شهرستان ارزوئیه

تأمین امنیت غذایی با به حداقل رساندن مصرف سموم و کودهای شیمیایی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: جلسه تولید محصول گواهی شده با حضور مدیر جهادکشاورزی شهرستان، مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان و کشاورزان متقاضی تولید محصول گواهی‌شده و مدیران کنترل کیفیت در محل مدیریت جهاد کشاورزی ارزوئیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، امیری ضمن اینکه تولید محصول سالم و گواهی‌شده را ضرورت دانست، گفت: استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات باعث باقی ماندن این ترکیبات در محصولات شده که باعث آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن سلامتی انسان‌ها می‌شود و لازمه رهایی از این معضل، نظارت یکپارچه و کامل روی نهاده‌هایی است که روی محصولات کشاورزی استفاده می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جلسه را برنامه‌ریزی دقیق و کنترل بر تولید محصولات گواهی‌شده و حمایت از تولیدکنندگان واقعی دانست و گفت: تامین امنیت غذایی با به حداقل رساندن مصرف سموم و کودهای شیمیایی و ارتقاء کیفیت تغذیه‌ای محصولات تولیدی میسر می‌شود.

در این جلسه امیرتیموری مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان، از اخذ گواهی استاندارد تولید محصول گواهی شده توسط یک باغدار مرکبات در شهرستان ارزوئیه ابراز خرسندی کرد و گفت: در سال زراعی جاری نیز این برنامه روی محصولات خرما، پسته، زیتون، گلخانه و سیب زمینی اجرا می‌شود که امیدواریم تمامی این محصولات گواهی سلامت (گواهی حد مجاز آلاینده ها) را دریافت کنند.

وی افزود: مسئولین اجرایی در برنامه تولید محصولات گواهی شده، سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت‌های بازرسی ومدیران کنترل کیفیت هستند.

امیرتیموری ادامه داد: در ابتدا کشاورزان متقاضی در سامانه درخواست خود را ثبت کرده و مدیر کنترل کیفی و شرکت بازرسی موردنظر را انتخاب می‌کنند و با حضور مدیران کنترل کیفی که آموزش‌های لازم را در حوزه کشاورزی طی کرده‌اند محصولات تولیدی پایش وکنترل می‌شوند.

امیرتیموری افزود: در واقع مدیرکنترل کیفیت می‌تواند با مدیریت صحیح نهاده‌های کشاورزی راه را برای تولید محصول سالم هموار سازد.

مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: جهت تولید محصول گواهی‌شده آزمون آب وخاک و نسخه‌های کودی و تغذیه‌ای و مدیریت تلفیقی با آفات با نظارت مدیران کنترل کیفیت انجام و در ادامه شرکت‌های بازرسی نیز از همان ابتدا به ارائه خدمات پرداخته و تمامی مراحل تولید را زیر نظر داشته و در نهایت محصول تولیدی توسط شرکت بازرسی نمونه‌برداری و آنالیز و در صورت تایید سلامت محصول کد شناسایی به محصول تخصیص یابد و پس از اقدامات لازم به اداره استاندارد ارسال و درصورت تایید، نشان استاندارد (نشان حدمجاز آلاینده‌ها) روی بسته‌بندی محصول الصاق می‌شود.

وی هدف نهایی برنامه تولید گواهی شده را سوق دادن داوطلبانه کشاورزان به سمت تولید محصول سالم با خدمات غیردولتی اعلام و افزود: بر این اساس کشاورز با اطمینان خاطر محصول سالم تولیدی خود را در اختیار مصرف کننده قرارداده وبه بازار عرضه می‌کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید