Iranian Agriculture News Agency

اختصاص آب سدها جهت توسعه کشاورزی از بزرگترین اقدامات دولت در شهرستان میناب است

استاندار هرمزگان تامین آب کشاورزی از طریق اختصاص آب سدهای استقلال و سرنی شهرستان میناب و شمیل و نیان را از بزرگترین اقدامات دولت برای این منطقه دانست.

اختصاص آب سدها جهت توسعه کشاورزی از بزرگترین اقدامات دولت در شهرستان میناب است

به گزارش خبرنگار ایانا از هرمزگان، فریدون همتی در آیین بهره‌برداری از شبکه آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی دشت میناب که از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشاورزی در هرمزگان به ویژه در شهرستان میناب، عنوان کرد: شهرستان میناب دارای ۴۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۱۷ هزار بهره‌بردار در این حوزه است.

وی ادامه داد: با احداث آب شیرین کن های بزرگ در بندرعباس، آب شرب شهرستان های بندرعباس و بندرخمیر از طریق این آب شیرین کن ها تامین می‌شود.

استاندار هرمزگان افزود: با این اقدام، بخش عمده آب سدهای استقلال و سرنی شهرستان میناب و شمیل و نیان شهرستان بندرعباس، جهت کشاورزی به ویژه در دشت میناب، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همتی تصریح کرد: تامین آب کشاورزی از طریق سدهای استقلال، سرنی، شمیل و نیان، از بزرگترین اقدامات دولت برای این منطقه است.

وی با بیان اینکه تاکنون 75 درصد اراضی این استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 118 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شدند.

استاندار هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه مساحت اراضی آبی استان 156 هزار و 500 هکتار می باشد، افزود: در صورت تخصیص اعتبار در سال 1400 حدود 130 هزار هکتار دیگر از اراضی استان نیز به سامانه های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

وی ابراز داشت: اعتبار موردنیاز جهت اجرای 9 هزار هکتار سامانه نوین در سال جاری بالغ بر 2340 میلیارد ریال می باشد.

همتی مطرح کرد: با افتتاح از فازاول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به عنوان یکی از بزرگترین طرح های کشور در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید، گام بزرگی در راستای بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در اراضی تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند برداشته می شود.

وی افزود: سرمایه هزینه شده برای تکمیل فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب بالغ بر 740 میلیارد ریال می باشد.

این مسئول میزان اعتبار دولتی پروژه سامانه‌های نوین آبیاری شاخه دشت شمالی میناب را 630 میلیارد ریال و اعتبار بخش خصوصی را 110 میلیارد ریال اعلام داشت.

استاندار هرمزگان با اشاره اینکه عملیات اجرایی فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب از اسفندماه سال 96 آغاز شده است، ابراز داشت: مساحت پروژه 3 هزار و 750 هکتار بوده که با اتمام این پروژه برای 750 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

همتی در پایان با اشاره به اینکه تا سال 92 در استان هرمزگان 74 هزار هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری مجهز شده بودند، خاطرنشان ساخت: مساحت اجرا شده و در حال اجرا سامانه های نوین از سال 92 تاکنون 44 هزار هکتار می باشد.

گفتنی است؛ در راستای پویش ملی #جهاد برای-جهش تولید، بهره برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار، بهره برداری از ۵ طرح زیربنایی آب و خاک در مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در سراسر کشور با فرمان دکتر روحانی رئیس جمهوری آغاز شد.

بر اساس این گزارش، این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر افتتاح  شد.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید