Iranian Agriculture News Agency

ایانا بررسی کرد:

تراز تجاری چشم‌نواز بخش باغبانی ایران در سال‌های 97 و 98

مقایسه‌ تراز تجاری زیربخش محصولات باغبانی در سال‌های 98 و 97 گویای رشد 30 درصدی وزن محصولات صادرشده و رشد 19 درصدی ارزش صادرات است؛ به گونه‌ای که میزان صادرات محصولات باغی از حدود یک میلیون و 503 هزار تن در سال 97 به یک میلیون و 954 هزار تن افزایش وزنی یافته و ارزش آن نیز بر مبنای ارزی دلار از 2 میلیارد و 277 میلیون دلار به 2 میلیارد و 726 میلیون دلار افزایش ارزشی داشته است.

تراز تجاری چشم‌نواز بخش باغبانی ایران در سال‌های 97 و 98

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، تحولات بخش باغبانی در مجموعه وزارت جهادکشاورزی از جمله تحولاتی است که به نظر می‌رسد احیای معاونت باغبانی(پس از ادغام ناموفق گذشته در معاونت وقت زراعت وزارت جهادکشاورزی و ایجاد معاوت تولیدات گیاهی) آثار خود را نشان می‌دهد. نمونه ملموس اخیرش هم توسعه کشت گلخانه ای و همچنین طرح‌های توسعه باغات در اراضی شیبدار کشور است که صدها طرح و پروژه آن نیز در آیین 2 مرداد 99 با فرمان رئیس جمهوری و حضور نمادین وزیر جهاد کشاورزی در مهریز استان یزد به بهره‌برداری رسید و آثار آن در تولید نیز طی ماه‌ها و سالهای آینده خود را به صورت محصول نهایی در بازار و سفره مردم نشان خواهد داد. توسعه‌ای که روند تولید و رونق صادرات محصولات باغی، گویای رسیدن این بخش به هدف معرفی بهتر ظرفیت‌های بالای محصولات باغی ایران به جامعه جهانی نیز هست. اگرچه در این خصوص همچنان کاستی‌های پرشماری به ویژه در خصوص برخی محصولات مانند خرما، زعفران و .... وجود دارد، اما ارتقای خیره‌کننده صادرات برخی محصولات باغی به ویژه محصول سیب که روزگاری مازاد تولید آن روی دست کشاورزان و باغداران به ویژه در استانی مانند آذربایجان غربی می‌ماند و کشاورزان زیان سنگین می‌دیدند، نکته‌ای قابل چشم‌پوشی نیست.

بنابرگزارش ایانا و بر اساس داده‌های آماری معاونت باغبانی، مقایسه‌ تراز تجاری زیربخش محصولات باغبانی در سال‌های 98 و 97 گویای رشد 30 درصدی وزن محصولات صادرشده و رشد 19 درصدی ارزش صادرات است؛ به‌گونه‌ای که میزان صادرات محصولات باغی از حدود یک میلیون و 503 هزار تن در سال 97 به یک میلیون و 954 هزار تن افزایش وزنی یافته و ارزش آن نیز بر مبنای ارزی دلار از 2 میلیارد و 277 میلیون دلار به 2 میلیارد و 726 میلیون دلار افزایش یافته است.

اما در نقطه مقابل در زمینه واردات محصولات باغبانی کشورمان، تراز تجاری مثبتی را نیز تجربه کرده و رشد میزان واردات کمتر از صادرات بوده است تا جایی که درصد تغییرات رخ داده، گویای رشد 14 درصدی وزن واردات و همچنین رشد 10 درصدی ارزش واردات بوده که در مجموع موجب تراز تجاری مثبت 675 میلیون تن در سال 98 شده که در مقایسه با تراز تجاری مثبت 381 میلیون تن در سال 97، هم به لحاظ وزنی و هم به لحاظ ارزشی که حاکی از افزایش تراز تجاری از 986 میلیون دلار در سال 97 به یک میلیارد و 302 میلیون دلار در سال 98 بوده است؛ از افزایش دستاوردهای فعالان حوزه باغبانی اعم از خود بهره برداران و سیاست‌گذاران طی سال‌های اخیر حکایت دارد.

به معنای دیگر، با وجود اینکه در 2 سال گذشته تراز تجاری در زیر بخش محصولات باغبانی مثبت بوده است؛ اما در سال 98 این روند (چه به لحاظ وزنی و چه ارزشی9، چشم‌نوازتر از سال 97 بوده که نشان از روند رو به رشد خیره کننده خوداتکایی در محصولات باغبانی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید