Iranian Agriculture News Agency

سبزیجات برگی با منافع چند سویه

امسال، سطح زیر کشت سبزیجات برگی در فریدن بیش از ۵۵۰ هکتار است که در مقایسه با پارسال، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

سبزیجات برگی با منافع چند سویه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مدیر جهاد کشاورزی فریدن با بیان اینکه فریدن یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سبزیجات برگی در استان است، گفت: از این میزان سطح زیر کشت، ۳۸۰ هکتار کاهو و بقیه آن کلم کشت شده است که با متوسط برداشت ۵۵ تن در هکتار، پیش بینی می‌شود بیش از ۳۰ هزار تن محصول کاهو و کلم برداشت شود.

حسن احمدی شاپورآبادی افزود: هرچند این کشت از کشت‌های آب بر است، اما اگر از روش تیپ برای آبیاری آن استفاده شود، می‌توان تا ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد و سطح زیر کشت را تا سه برابر افزایش داد.

غلام نصر و عبدالرضا باقری با ۱۱ سال فعالیت، از بزرگترین تولیدکنندگان کاهو در استان هستند که به صورت مشترک، سطحی معادل ۱۲۰ هکتار را کشت کرده اند.

غلام نصر در این باره گفت: نشاء کاهو را خودمان تولید می‌کنیم و در فصل کوتاه کشاورزیِ فریدن، دو بار این گونه کشت و کاهوپیچ و کاهوی بلند تولید می‌کنیم.

وی البته با اشاره به اینکه این محصول صادراتی است، ازمسئولان گلایه کرده و گفت: جاده‌های دسترسی به مزارع کاهو اصلا مناسب نیست؛ به همین دلیل، کامیون‌های یخچال دار برای حمل کاهو به مزرعه نمی‌آیند و ما باید کاهو را تا کنار جاده آسفالت حمل و از آنجا بارگیری کنیم که این کار خسارات فراوانی به ما تحمیل می‌کند.

عبدالرضا باقری دیگر تولیدکننده کاهو با بیان اینکه محصول تولیدشده با تولیدات سایر کشور‌ها قابل رقابت است، گفت: متوسط برداشت ما ۸۰ تن در هکتار است و هیچگونه سمومی برای تولید این محصول استفاده نمی‌شود.

وی می‌افزاید: کاهوی تولیدی به روسیه، امارات و قطر صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید