Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت زردآلو از 2700 هکتار باغ در مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت زردآلو از دو هزار و 700 هکتار از باغات این شهرستان خبر داد.

آغاز برداشت زردآلو از 2700 هکتار باغ در مرند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی افزود: شهرستان مرند از نظر تولید زردآلو در سطح استان مقام اول را به خود اختصاص داده و حدود 4500 نفر در امر تولید و فرآوری زردآلو مشغول به کار است.

وی، ادامه داد: با شروع دومین ماه تابستان در کل باغات مرند شاهد فعالیت باغداران عزیزی هستیم که برداشت زردآلو و کار فرآوری و تولید قیسی و برگ زردآلو را آغاز نموده اند، شهرستان مرند از قطب های مهم تولید میوه زردآلو و در سطح استان مقام اول را دارا بوده که از لحاظ کیفیت و طعم و در برخی رقم ها در کشور حرف اول را می زند.

صیادی گفت: از بهترین ارقام زردآلوهای شهرستان می‌توان به ارقام عسگر آباد، نصیری، تبرزه شامل (قرمزی ـ ساری ـ قره)، اردوباد ، شاهرودی و... را نام برد که هم قابلیت تازه‌خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند ادامه داد: سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند 3000 هکتار می باشد که 2 هزار و 700 هکتار باغ بارور است که پیش‌بینی می‌شد 27 هزارتن محصول زردآلو تولید شود که متاسفانه با توجه به سرمازدگی بهاره و عدم تلقیح درختان به 40درصد محصولات ما خسارت وارد شده و عملکرد شهرستان به 16200 هزارتن کاهش یابد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند اظهار کرد: 20 درصد از محصول تولیدی به صورت تازه خوری و 80درصد تبدیل به قیسی یا برگه، چیپس زردآلو به صورت سنتی و یا به صورت صنعتی (بارگاه) و در بسته‌بندی‌های محلی و معمولی وارد بازارهای محلی و منطقه ای عرضه می‌شود که جا دارد در این زمینه زنجیره تولید تکمیل و بسته بندی‌هایی با برند خاص شهرستان تولید و در سطح کشور و جهان عرضه شود.

لازم به ذکر است در شهرستان مرند کشاورزان به تولید قیسی اهیمت زیادی می‌دهند و سالهاست از طریق آباء و اجداد خود نحوه تولید قیسی و برگه را به صورت سینه به سینه حفظ کرده اند و اکنون نیز با تکیه بر تجربه و امکانات سنتی در تولید قیسی حرف اول را در منطقه می زنند. هرچند امروزه کشور ترکیه نیز در تولید قیسی با امکانات جدید گامهای بزرگی برداشته اما تفاوت اصلی قیسی مرند با قیسی ترکیه در مزه و طعم آن است و گزاف نخواهد بود اگر بگوئیم صنعت تولید قیسی می‌تواند با ارزآوری صادرات زعفران و پسته به رقابت بپردازد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید