Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهوری در پانزدهمین هفته از افتتاح پروژه های مهم ملی اعلام کرد:

ایجاد 2 برابر گلخانه در 7 سال دولت تدبیر و امید نسبت به 30 سال گذشته

رئیس جمهوری در پانزدهمین هفته از افتتاح پروژه های مهم ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، با اشاره به ضرورت و اهمیت توسعه طرح‌های آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای در تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد که باید با توجه به شرایط اقلیمی کشور، الگوی کشت مناسب در راستای بهره‌وری صحیح و توامان از آب و خاک برای تحول در تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

ایجاد 2 برابر گلخانه در 7 سال دولت تدبیر و امید نسبت به 30 سال گذشته

رئیس جمهوری در پانزدهمین هفته از افتتاح پروژه های مهم ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، با اشاره به ضرورت و اهمیت توسعه طرح‌های آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای در تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد که باید با توجه به شرایط اقلیمی کشور، الگوی کشت مناسب در راستای بهره‌وری صحیح و توامان از آب و خاک برای تحول در تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، حسن روحانی امروز پنجشنبه ضمن دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت جهادکشاورزی در استانهای یزد، هرمزگان و لرستان اظهار داشت: افتتاح طرح‌هایی که با بهره‌برداری از آنها بهره‌وری از آب و خاک در کشوری مثل ایران که در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، طبیعتا باعث خشنودی و رضایت‌مندی مردم و دولت می‌شود.

وی با ابراز خشنودی از اینکه در پانزدهمین پنجشنبهاز افتتاح پروژه های مهم ملی، شاهد افتتاح لذت بخش‌ترین طرحهای افتتاحی هستیم گفت: «برای خود من و برای مردم افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد. در این بخش مردم احساس می‌کنند حیات،  زندگی و سلامت آنها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود.»

رییس جمهوری یادآور شد: برای ما که در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متدد آبیاری از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم. با آنچه که در گذشته به عنوان سنت‌ها در میان ما بوده است قادر نخواهیم بود نیازمندی‌های کشاورزی را تامین کنیم.

روحانی ادامه داد: باید از وزارت جهاد کشاورزی که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون کارهای بزرگی انجام داده است به شکل ویژه تشکر کنم. از مهندس محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی و امروز از کاظم خاوازی وزیر کنونی، از همه مدیران و کشاورزان و کسانی که تلاش کردند ایران سرسبز بماند تشکر می‌کنم. 

وی گفت: در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان دیدیم که به وسیله گلخانه، اراضی شیب‌دار و طرح‌های آب و خاک چگونه حرکت خوب و بسیار پرنشاطی در این استان‌ها شروع و آغاز کرده‌اند. 

رییس جمهوری یادآور شد: مردم ایران می دانند آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بوده است و امروز محصولات کشاورزی ما حدود ۱۳۰ میلیون تن است این به معنای آن است که امروز ۳۲ درصد محصول بیشتری در اختیار داریم و به مردم عرضه می‌شود. 

 


رئیس جمهوری با اشاره به آمارهای افزایش تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن، ارتقای راندمان آب از ۳۰ درصد به ۴۵ درصد، افزایش تولید محصول با یک مترمکعب آب از حدود ۹۲۰ گرم به ۱۴۵۰ گرم، ارتقای صرفه‌جویی در مجموع آب مصرفی کشاورزی از ۸.۶ میلیارد مترمکعب به ۱۴ میلیارد مترمکعب، افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای کشور از ۸ هزار هکتار به حدود ۱۹هزار هکتار و افزایش اراضی دیم در مناطق شیب‌دار از ۱۶میلیون هکتار دیم به ۶۱ میلیون هکتار تصریح کرد: این دستاوردها در مردم این احساس را ایجاد می‌کند که دولت برای حیات و سلامت غذایی آنان اهمیت قائل است.

تاکید رئیس جمهوری بر توجه به کشاورزی فراسرزمینی


روحانی همچنین بهینه کردن الگوی کشت و ارتقای بهره‌وری صحیح از آب و خاک و توجه به برنامه ریزی برای کشاورزی فراسرزمینی را مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی دانست و گفت: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای به ۲۳ هزار هکتار برسد و این در حالی است که با تلاش دولت در طول ۷ سال، بیش از آنچه که در ۳۰ سال گذشته بوده، گلخانه ایجاد کردیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بسیار از کشورها به دنبال همه‌گیری کرونا عمده محصولات کشاورزی و غذایی تولیدی خود را ذخیره کرده و از فروش آن امتناع می‌کنند، اظهار داشت: به لطف خدا امسال نیز همچون سالهای گذشته وضعیت کشت و برداشت محصولات استراتژیک و غذایی در کشور بسیار مطلوب و رضایت‌بخش است.


رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم استان‌های کویری و کم آب به خوبی مزیت‌های استفاده از طرح‌های آبیاری نوین و کشت گلخانه ای را درک می‌کنند، اظهار داشت: مردم استان یزد و هرمزگان با وجود خشکی و کم بارانی با تلاش و فعالیت از طریق سامانه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف کشاورزی موفق به تولید محصولات بسیار خوبی شده اند و تحولات خوبی را در این مناطق در بخش کشاورزی شاهد هستیم.


روحانی ابراز امیدواری کرد بهره برداری از این پروژه‌ها که با همکاری بخش خصوصی و دولت به انجام رسیده است، موجب شکوفایی بیشتر ایران عزیز باشد.



در این مراسم بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار در سراسر کشور با دستور رئیس جمهوری آغاز شد.


این ۸۱۵ پروژه با مجموع اعتبار ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید